Blog: Samen oud worden
Geregeld krijg ik de vraag of zo lang voor hetzelfde bedrijf werken niet gaat vervelen of je ontwikkeling misschien wel in de weg staat. Niets is minder waar. Alpheios is voortdurend in beweging en ontwikkeling. En ik heb op de juiste momenten de mogelijkheden gekregen om samen nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het is niet alleen mooi om je als mens te kunnen ontplooien, maar het is ook prachtig om het bedrijf en de markt te zien ontwikkelen en groeien. Geweldig om te zien en mee te mogen maken hoe we veranderd en gegroeid zijn in de loop der jaren. Als bedrijf, maar ook als mens. Ik ben niet alleen gaan houden van Alpheios en Vebego, maar zeker ook van het schoonmaakvak.
In mijn beginjaren heb ik veel leergierige klanten op bezoek gehad in ons opleidingscentrum in Heerlen. Het was een geweldige tijd, waarvan ik veel geleerd heb, maar waarin ik ook veel gelachen heb met klanten uit Vlaanderen en Nederland. Overdag waren we serieus met de materie en de skills bezig. Tijdens de diners, het bowlen, wijnproeven, bezoeken aan de steenkolenmijn en alle andere activiteiten in de avond werden de praktijkverhalen niet alleen gedeeld, maar werd vooral ook goed ontspannen. Het heeft veel leuke anekdotes opgeleverd. De behoefte is inmiddels veranderend en dus ook ons aanbod. Trainingen vinden meer op locatie plaats en klanten kunnen gebruikmaken van e-learning modules. Nieuwe tijden; nieuwe technieken. Inmiddels kent Alpheios een uitgebreid aanbod dat veel verder gaat dan het schoonmaakvakinhoudelijk, zoals ontwikkeltrajecten voor leidinggevenden of gastvrijheidstrainingen.
Gaandeweg kreeg ik de kans me bezig te houden met de ontwikkeling van nieuwe concepten. Alpha D3-Fogging is daar een mooi voorbeeld van – een desinfectiemethode gebaseerd op het vernevelen van waterstofperoxide. We zaten aan tafel met gerenommeerde instituten, wetenschappers en andere deskundigen om het proces zorgvuldig te ontwikkelen. En dat is gelukt, met als resultaat een erkende nieuwe desinfectiemethode. Alpheios is het eerste bedrijf met een toelating voor de bestrijding van virussen in de gezondheidszorg! Daar ben ik trots op. Het geeft een goed gevoel om aan de wieg te staan bij een ontwikkeling, waarmee je bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn van mensen en niet alleen een product in de markt zet om ‘dozen te kunnen schuiven’.
Triple-T was een ander bijzonder project in nauwe samenwerking met klanten. Wat begon met het idee van een gesloten werkwagen, eindigde in een totaalconcept voor prettiger, veiliger en efficiënter werken. Triple-T heeft inmiddels bewezen het ultieme schoonmaaksysteem te zijn en wordt in steeds meer markten toegepast. Het is ontworpen rondom de schoonmaakprofessional en zijn veranderende rol en gericht op veiligheid en effectiviteit voor patiënten, personeel en publiek. De kers op de taart was dat we de eerste ter wereld waren (zijn) met een Cradle-to-Cradle bekroning voor de trolley, het hart van het systeem. Alpheios zet in de professionele schoonmaakbranche de toon met dergelijke innovaties.
Qua digitalisering kunnen we echt spreken van een evolutie. In de jaren ’90 ging de meeste correspondentie nog op papier. Handgeschreven of getypte bestellingen waren geen uitzondering. Tegenwoordig een ondenkbare situatie en zeker voor de nieuwe generatie niet te bevatten. Een groot contrast met het heden, waarin internet niet meer weg te denken is. Alpheios groeit in een markt die aan het veranderen is. Problematieken veranderen. Klantvragen veranderen. In toenemende mate spelen online ontwikkeling, digitale kanalen en omni-channel een rol in onze activiteiten. De introductie van de webshop dit jaar was slechts het begin van nieuwe mogelijkheden. Er liggen genoeg ideeën die we graag samen met onze klanten uitwerken en verder optimaliseren. Ik zie ernaar uit.
In de loop der jaren heb ik verschillende functies bekleed bij Alpheios. En allemaal vol energie en met veel plezier. Het is een bedrijf dat kansen biedt. Niet alleen voor haar klanten, de markt, of de maatschappij, maar zeker ook voor haar eigen personeel. Zo kun je samen oud worden!
Ingrid Gerasimou-Jansen,
manager propositie- en productmanagement Alpheios
In de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios geeft Ingrid de pen door aan een Belgische klant. Wie dat is, leest u begin oktober op Schoonmaakjournaal.