14 augustus 2018

Zomergast (7) Jay Smit (Greenspeed) over 5 jaar later: “Jongeren brengen andere mindset”

Ruim twee jaar geleden zette deed Jay Smit zijn eerste stappen in de schoonmaakwereld. Bij Prosu, de uitgeverij van vakblad CleanTotaal, ging een nieuwe wereld voor hem open. “Het was een week voor de Interclean en ik werd erop uitgestuurd om de sector te leren kennen. Ik was totaal niet bekend met de schoonmaakbranche, kwam op de beurs in de hallen met diverse doekjes en machines, het was overweldigend. Wat een gebeuren, ik wist nog niet dat dit zo groots was. De Interclean in mei maakte ik als medewerker van Greenspeed International mee: een nieuwe job, maar in de inmiddels bekende  schoonmaakwereld.”

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Vroeger werd al tegen mij gezegd dat ik smetvrees had. Bij mijn bijbaantjes in de horeca liep ik altijd met het schoonmaakdoekje te zwaaien. In mijn baan bij CleanTotaal kwam ik verder in contact met schoonmaak. Vooral met de mensen in de branche. Ik had veel contact met leveranciers, met een aantal klikte het heel goed. Toen ik vorig jaar ook nog aan de organisatie van de nieuw in september te houden Schoonmaak Vakdagen begon, werd dit contact alleen maar meer en zag je ook wat de mensen met hun bedrijven willen betekenen. Zo kwam ik ook in contact met Michel de Bruin van Greenspeed International. Ik wilde ‘even’ bijpraten over de beurs en werd uitgenodigd voor een kop koffie waar ook zijn collega van Greenspeed IJsland bij was. Een boeiend gesprek dat uitnodigend is geweest. Het heeft geleid tot mijn nieuwe job: per 1 mei ben ik overgestapt naar Greenspeed International. Als junior key-accountmanager Benelux timmer ik nu aan de weg.”

Wat vind jij belangrijke aandachtspunten binnen jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Ik houd van mijn job als salesman, het overtuigen van de klant dat je een kwaliteitsproduct biedt om goed te kunnen schoonmaken. Het ontmoeten van mensen, de schoonmaakbranche is een leuke, gezellige wereld. Deze branche vind ik persoonlijk meer toegankelijk, down to earth, dan de uitgeverswereld.  In mijn vrije tijd ben ik veel met auto’s bezig, het wordt mij regelmatig gevraagd waarom ik geen autoverkoper wil worden. Dat spreekt mij niet aan vanwege de cultuur. Dan gaat het toch meer om zien en gezien worden. Laat mij maar gewoon mijn ding doen en daarvoor gewaardeerd worden.”

Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“Er gaat veel veranderen, schoonmaak en hygiëne worden steeds belangrijker. We pikken het toch niet meer dat als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en de vakantiebungalow blijkt smerig te zijn. Een slechte review is snel geplaatst. Er zal dus nog beter en efficiënter schoongemaakt moeten gaan worden. Hoe ga je dit goed invullen met minder aanbod in personeel en met minimale ergonomische belasting voor de schoonmakers?”

“Jongeren gaan andere mindset brengen. Op de basisschool wordt nu al ingespeeld op milieu en natuur. De nieuwe generatie groeit op met hergebruik en bewust omgaan met resources. Als je met een ouder iemand spreekt en een niet chemisch schoonmaakmiddel benoemt, krijg je de vraag: ‘wordt het dan wel schoon’?
De technologische innovaties zullen elkaar snel opvolgen. De ontwikkeling van bijvoorbeeld schoonmaakrobots lijkt niet zo snel te gaan, maar als je terugkijkt naar waar we twee jaar geleden stonden en nu zijn, dan is er toch wel veel veranderd. Ik ben wel van mening dat je goed kijkt naar waar en hoe dit toepasbaar is, waar het waarde toevoegt. In kleinere sleutelpandjes zal bijvoorbeeld niet zoveel aan digitalisering in te zetten zijn. Wel vind ik de ontwikkeling van Smart Building interessant, sensor op de deur of er die dag iemand is geweest. Dan weet je ook of je wel of niet moet schoonmaken. De schoonmaker blijft altijd een belangrijke rol spelen, samen zullen we naar integratie toewerken, oud en jong.”

Zomergasten:
Het interview met Jay Smit hoort tot de serie Zomergasten die Schoonmaakjournaal deze zomer weer publiceert. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… naar 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven we bovendien een eigen platform. Op 28 augustus is de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Stuur dan een mail aan
[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant: