31 juli 2018

Zomergast (5) Kimberley Roersma (Mother Nature Cleans) over 5 jaar later: “Changing the way the world cleans”

“Via mijn oom kwam ik in aanraking met het gebruik van ozonwater. Hij runt het Luxor Hotel in Las Vegas en werkt daar met het Lotus PRO schoonmaaksysteem, dat koud leidingwater omzet in gestabiliseerd ozonwater en alle dagelijkse chemie vervangt. Als dit in Amerika werkt, waarom gebruiken we dit dan niet in Nederland?” Zo gezegd, zo gedaan. De 26-jarige onderneemster Kimberley Roersma van Mother Nature Cleans vertelt aan Schoonmaakjournaal over haar eerste schreden in schoonmaakland.

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Na twee jaar geleden mijn Bachelor of Business Administration te hebben behaald aan de Hotelschool Den Haag, en ook werkervaring te hebben opgedaan bij gerenommeerde internationale hotelketens, was ik bij mijn oom in Las Vegas. Had ik voorheen alleen met schoonmaak te maken gehad als onderdeel van de taken binnen een hotel, daar zag ik met eigen ogen hoe het hotel werd schoongemaakt, zonder gebruik van chemie met goede kwaliteit. Ik was best sceptisch. Daarom heb ik twee weken lang met het schoonmaakteam meegelopen om te kijken hoe het systeem werkt en hoe zich dat vertaalt naar de schoonmaakoperatie van elke dag. Ik was zo enthousiast dat ik na terugkomst in Nederland direct een onderzoek startte voor toepassing in de Nederlandse schoonmaakbranche. Met als positieve uitkomst dat ik in juli 2016 Mother Nature Cleans oprichtte.”

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Passie is dat je ziet dat je met ons systeem echt impact kan hebben op de kwaliteit, duurzaamheid en innovatie in de industrie, de dagelijkse chemie is gewoon verleden tijd, heel gaaf. Ik heb zelf in het schoonmaakteam meegedraaid, de methode geleerd, materialenkennis opgebouwd, meningen van gebruikers gevraagd en met veel mensen – inkopers, regiomanagers, schoonmakers – van gedachten gewisseld. Werken met ons systeem brengt changemanagement. Schoonmaak is fysiek hard werken, onder gigantische tijddruk. Met een nieuw systeem breng je verandering in bestaande gewoontes, processen en werkmethodieken. ‘Wat is dit nu weer’ is een eerste reactie van betrokkenen. Logisch. Daarom is persoonlijke begeleiding heel belangrijk om veranderingen succesvol door te voeren. Betrokkenheid creëren en sowieso het contact met de mensen is een mooi om te doen. Zo hebben we meerdere pilots in verschillende markten en op diverse locaties gedaan, van high traffic tot hospitality, catering, kantoren, retail, hotels, Holland Casino en in de gevangenis. Mogelijkheden proberen, goed resultaat realiseren en blije gezichten zien, daar doe je het voor.”

Wat vind jij belangrijke aandachtspunten binnen jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Binnen de schoonmaakindustrie zelf, gaat het om de inzet van de juiste mensen, producten en materialen én gezondheid. Daarbij vind ik het verbeteren van de schoonmaakkwaliteit, het promoten van een gezonde werkomgeving en de impact op natuur erg belangrijk. Veiligheid, duurzaamheid en constante kwaliteit verbeteren door middel van onder andere innovatie, staan bij mij hoog op het lijstje. Duidelijke doelen zijn belangrijk voor het meten van succes en de beloofde impact.”

Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“De schoonmaakindustrie in Nederland bestaat uit een gevestigde orde van grote groothandelsbedrijven, schoonmaakbedrijven en contracten. Veranderingen doorvoeren duurt lang. Ik heb wel eens het gevoel dat de intrinsieke motivatie ontbreekt, terwijl we wel met de tijd moeten meegaan. Zelf denk ik dat de jongere generatie sneller innovaties kan doorvoeren door meer de verbinding op te zoeken. Als jongeren kijken wij naar concepten in de schoonmaakindustrie en hoe we kunnen samenwerken om stukje bij beetje toch vernieuwing te brengen. Het wordt in de komende jaren steeds moeilijker om goede vakmensen te krijgen. De industrie draait om mensen, waardoor er andere businessmodellen zullen moeten ontstaan om contracten met opdrachtgevers te kunnen blijven naleven. Technologische verandering is enorm belangrijk waar deze taken kan overnemen. Op dit moment is de inzet van bijvoorbeeld robotmachines nog niet rendabel en reageert de markt terughoudend. Als we een ander businessmodel bedenken, bijvoorbeeld met lease of pay-per-use concepten, dan ontstaat er een opening. Anders denken levert oplossingen. Wat ik altijd een beetje zonde vind, is de reputatie van schoonmaak. Er is zoveel facilitaire kennis aanwezig, die ongelooflijk belangrijk is. Waar je ook bent, iedereen vindt schoonmaak belangrijk, daarom moeten we de branche meer sexy maken, gebaseerd op kennis met duurzame en innovatieve invalshoeken. Ik ga voor Changing the way the world cleans.”

Zomergasten:
Het interview met Kimberley Roersma behoort tot de serie Zomergasten die wij deze zomer publiceren. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… over 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven wij bovendien een eigen platform. Op 28 augustus is de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Stuur dan een mail aan
[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant: