2 januari 2018

Wintergast Hans van Dam (Diversey): “Door overname zelfstandig en flexibeler”

“Met de sterke concurrentie en de krapte op de arbeidsmarkt zal er in 2018 nog meer focus komen op oplossingen die schoonmakers faciliteren in efficiënt reinigen”, verwacht Hans van Dam, product marketing manager bij Diversey. Wat gebeurde er in 2017 en vooral wat gaat 2018 bieden? Met Hans van Dam in zeven vragen een terug- én vooruitblik.

Schaalvergroting, uitbesteding, multidienstverlening: 2017 was een ondernemend jaar, een jaar van beweging. Hoe kijkt u terug op dit jaar?
Niet alleen voor onze klanten is het een bewogen jaar geweest, Diversey heeft zelf ook de nodige veranderingen ondergaan. Sinds september hebben we een nieuwe eigenaar: Bain Capital Private Equity. Hierdoor opereren we nu als een zelfstandig bedrijf en zijn we flexibeler geworden bij het introduceren van verbeterde technologie en innovaties.

Welke bedrijfsovername(s) of samenwerking(en) vond u de meest opmerkelijke?
Nadat Bain Diversey heeft overgenomen zijn er alweer twee acquisities geweest: Zenith Hygiene Group – Britse fabrikant van schoonmaak en hygiëne chemie en gerelateerde producten – en Twister – marktleider op het gebied van vloerreiniging met Diamant pads. Dat geeft aan dat er veel aan gelegen is om Diversey verder te laten groeien als marktleider op het gebied van hygiëne- en reinigingsoplossingen.

Welke inspiratie heeft 2017 u gebracht?
Dat alle veranderingen in de schoonmaakbranche leiden tot nieuwe kansen. Bedrijfsovernames en samenwerkingen hebben geleid tot nieuwe organisaties, die een frisse kijk op de markt hebben en op zoek gaan naar leveranciers die meedenken en meewerken aan een nieuwe strategie. Technologische veranderingen hebben geleid tot slimme toepassingen en nieuwe producten als schoonmaakrobots. Nieuwe wetgeving heeft onder meer geleid tot energiezuinige en fluisterstille stofzuigers.

Digitalisering, robotisering, smart cleaning: welke innovatie (dienst of concept) zette uw bedrijf op de markt?
Diversey heeft altijd al een sterke focus gehad op innovatie. Binnen het gehele portfolio hebben we nieuwe producten en concepten, die bijdragen aan een optimale en efficiënte reiniging. De meest revolutionaire is de TASKI swingobot. Van deze robotschrobzuigmachine zijn ondertussen de tweedegeneratiemodellen op de markt. In de eerste drie maanden na introductie zijn er negen stuks in gebruik genomen bij onze klanten.

Wat maakt deze innovatie bijzonder en slim voor de schoonmaakbranche?
De nieuwste technologieën zorgen ervoor dat de TASKI swingobot zelfstandig zijn weg vindt op locaties. Geavanceerde sensoren en software monitoren de omgeving, zodat de machine veilig zijn weg vindt, obstakels vermijdt en de ruimte efficiënt reinigt. Dat de robot zijn werk probleemloos doet, is in de praktijk wel bewezen.

Belangrijker is dat organisaties meer en meer de mogelijkheden zien die een robot geeft en deze ook daadwerkelijk implementeren. Een robot geeft onder meer het schoonmaakpersoneel meer gelegenheid servicegerichte diensten te leveren en ondersteunt ze bij zwaar en saai werk. Bovendien levert de robot additionele en flexibele schoonmaakcapaciteit, die in tijden van krapte op de arbeidsmarkt zeer welkom is.

Welke uitdaging wacht ons – volgens u – in 2018 op? Voor de schoonmaakbranche in het algemeen en uw bedrijf in het bijzonder.
Nog altijd draait het in de schoonmaakbranche om mensen. Met de sterke concurrentie en de krapte op de arbeidsmarkt zal er in 2018 nog meer focus komen op oplossingen die schoonmakers faciliteren in efficiënt reinigen, zoals robots en slimme schrobzuigmachines waarbij voorbereiding en het achteraf schoonmaken van de machine weinig tijd kost.

Doordat er meer Internet of Things-oplossingen komen, beschikken we over meer informatie over de inzet van mensen en middelen. Hierdoor zal er op harde data gebaseerde optimalisatie van het schoonmaken plaatsvinden. Diversey zal meer nog dan voorheen de rol van deskundige adviseur op zich nemen om onze klanten te ondersteunen.

Dat daarnaast de aandacht voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal staat, is evident. In alle aspecten van onze branche zullen de invloed van de geboden oplossing en de impact op mens en milieu belangrijke factoren zijn.

Waar gaan we u(w bedrijf) in 2018 ontmoeten? Op de Vakbeurs Facilitair, Interclean Amsterdam, Facility for Future en/of Schoonmaak Vakdagen? Of laat u van zich horen via de (sociale) media?
Uiteraard zal Diversey weer groots aanwezig zijn op de Interclean Amsterdam. Nu er meer en meer een nieuwe generatie medewerkers zijn intrede doet, zal het belang van social media en andere online kanalen toenemen. Vanuit Diversey proberen we onze kennis op het gebied van schoonmaak te delen via zoveel mogelijk on- en offline kanalen.

Over Diversey
Diversey is pionier in zijn vakgebied en zal dat altijd blijven. We leveren continu revolutionaire reinigings- en hygiëneoplossingen die onze klanten vertrouwen geven in al onze wereldwijde sectoren. Met Dr. Ilham Kadri aan het roer als president en CEO, en met het hoofdkantoor in Charlotte, North Carolina, VS, heeft Diversey internationaal ongeveer 9000 mensen in dienst die in 2016 netto ongeveer $2,6 miljard hebben omgezet.

Deel dit artikel

Ook interessant: