Visie CleanDeal en Piecom: “Verdere vermenging van de B2C en B2B-beleving en eisen”
“We versterken elkaars groeistrategie: qua klantengroepen, markt, manier van werken, assortiment, ambitie en ook wel qua visie over hoe je klanten benadert en aanspreekt, ‘wie’ je wilt zijn als partner voor je klanten. We bleken daarover verrassend hetzelfde te denken”, spreken Leen Camerlynck van CleanDeal en Frank Laurentius van Piecom uit. Wat schieten klanten op met hun samenwerking? Oftewel: what’s in it for them? Deel 2 van het gesprek tussen Schoonmaakjournaal en twee jonge partners in business.
Op 16 april werd bekend dat online pionier CleanDeal en offline schoonmaakgroothandel Piecom gaan samenwerken. Omnichannel blijkt hét sleutelwoord in hun samenwerking, dat wil zeggen: de klant centraal stellen. Want waar het bij multichannel en crosschannel vooral om het gebruik van de kanalen gaat, draait het bij omnichannel voornamelijk om de merkbeleving die de klant. De klant komt via verschillende contactmomenten in aanraking met een merk. “De marktvraag verandert, die markt vraagt namelijk om omnichannel. Als klant wil je kunnen kiezen hoeveel je in contact met je leverancier bent”, verklaren Camerlynck en Laurentius.
Wat klanten misten
In haar 5-jarig bestaan wist CleanDeal 26.000 klanten aan zich te binden, die voornamelijk verbruiksartikelen en -materialen bestellen. Leen Camerlynck en haar team deden recent onderzoek naar waar CleanDeal-klanten behoefte aan hebben: “We deden een oproep voor een online klantenpanel en ontvingen binnen 24 uur 70 aanmeldingen. We durven dus te stellen dat we een goede band met onze klanten hebben. Met het panel hebben we onder meer onderzocht wat men in ons assortiment miste. Dat waren bijvoorbeeld stofzuigers en werkwagens.”
Dat CleanDeal en Piecom elkaar versterken en aanvullen in het aangeboden assortiment legt Laurentius uit: “Als Piecom hebben we destijds gekozen om niet voor een private label te gaan, maar van iedere productlijn drie A-merken te kiezen. Dus voor chemie, papier, machines et cetera. Daarnaast voeren we een prachtige bedrijfskledinglijn. Klanten van beide organisaties zullen merken dat het assortiment wordt uitgebreid. Ter geruststelling: alle nu door Piecom geleverde merken in sanitaire benodigdheden, machines, middelen en materialen blijven beschikbaar. Net als alle  private label-producten van CleanDeal.”
Samen slimmer
Met de serviceconcepten Piecom Geregeld en Beste deal, snel geregeld van CleanDeal gaan de partners samen hun slimme weg naar en met klanten vinden. “Piecom-klanten zullen na de implementatie gaan merken dat meer artikelen op voorraad zijn, dat de uitlevering nog sneller plaatsvindt en dat de bereikbaarheid verruimd wordt. Vanaf volgend jaar krijgen zij ook online meer bestelmogelijkheden en verruimen we ook de bereikbaarheid van de customer service desk van 7:00 uur tot 21:00 uur. CleanDeal-klanten gaan merken dat ze ook adviseurs in levende lijve gaan zien en kunnen kiezen uit een groter assortiment, inclusief bijvoorbeeld artikelen als werkwagens en stofzuigers waar klanten om vragen. Samen zullen we nieuwe concepten gaan bedenken en in de markt introduceren. Samenwerken we echt slimmer dus.”
Consolidatie
Dat de klantvraag verandert is één, dat de markt van schoonmaakgroothandels verandert is twee. Waar stonden we, staan we nu en gaan we naartoe? Camerlynck: “5 jaar geleden startten we CleanDeal. Er was toen nog weinig online activiteit en Nederland telde veel kleine, gefragmenteerde groothandels. In België was toen al een concentratietendens. De crisis was toen in volle omvang. Drie jaar later waren veel kleine webshops c.q. schoonmaakgroothandeltjes weg. Wij hebben het wel gered, doordat we 100% op online hebben ingezet. We hebben gezorgd voor een goed mechanisme van logistiek. En we hebben ons 100% gefocust op vindbaarheid, klanttevredenheid, service etcetera. Onze focus blijkt ons succes.”
Vermenging
“Nu ligt de concentratie in Nederland en België grotendeels achter ons en is er sprake van consolidatie. De markt krabbelt op. Bedrijven hebben daardoor weer tijd om, naast efficiëntie, te kijken wat er ‘meer’ geboden kan worden.”
“Over vijf jaar verwachten we, naast onze succesvolle samenwerking, een verdere vermenging van de B2C en B2B-beleving en eisen: wat bol.com nu doet, wordt in onze branche ook de norm. De concentratie van groothandels in de Benelux zal over vijf jaar klaar zijn; er zal mogelijk sprake zijn van concentratie op EU-niveau. We verwachten het onderscheid meer te maken op zaken buiten het productassortiment dan op het product zelf. Dus op onze kennis, kunde en optimale manier om klanten te bedienen. Klanttevredenheid is leidend.”
2022
Waar staan we in 2022: 10 jaar CleanDeal of 30 jaar Piecom? Of beide? “We staan in ieder geval bij een 5-jarige glanzende samenwerking. Dat vinden we ambitieus genoeg. Daarin doen we ons best om samen op een slimmere manier onze klanten de beste deals te blijven bieden.”
Gerelateerd artikel: CleanDeal en Piecom: “We gaan een verandering in de markt teweegbrengen”