6 januari 2014

UL-Team: de vakopleider met het facilitaire hart

UL-Team, een opmerkelijke naam. “Een van de medewerkers kwam met deze naam. Ja, UL-Team, het klonk direct goed. Het is een samenvoeging van ultiem en team, ofwel het hoogst haalbare in prestaties en samenwerking. We leiden mensen op, dan gaan ze UL-Team de markt in”, legt Ron van der Meijden uit. Zijn UL-Team, gevestigd in Culemborg, vaart mee onder de vlag van Kaleidon, maar met veertig jaar ervaring in de schoonmaakbranche geheel op eigen kracht en met een stevige koers. Iets wat, net als de naam, ook door de branche wordt opgemerkt.



UL-Team maakt deel uit van Kaleidon: een holding die een totaaloplossing biedt voor softservices in de facilitaire dienstverlening, zoals facilitaire opleidingen en trainingen, schoonmaakonderhoud, catering en voedselveiligheid, beveiliging, groenvoorziening, copiers en (automatiserings)systemen. Binnen Kaleidon participeren bedrijven die elkaar versterken en ondersteunen in ieders specifieke dienstverlening. UL-Team is specialist in (schoonmaak)opleidingen en werd in 2011 binnen de Kaleidon-holding opgericht.

UL-Team-team
Met 124 opgeleide groepen in de basismodule Schoonmaak en de modules bungalow, hotel, vloeronderhoud en VCA kijkt UL-Team met trots en tevreden terug op haar eerste volle jaar. “Als we de RAS-cijfers mogen geloven, zijn in 2013 zo’n 10.000 mensen opgeleid voor de basisopleiding Schoonmaak. Daarvan worden 4000 mensen intern opgeleid en dus 6000 door elf externe opleiders. UL-Team neemt hiervan zo’n 15% voor haar rekening”, rekent Ron van der Meijden voor. Overigens gaat het hem niet om de cijfers, maar om het resultaat dat het UL-Team-team neerzet.

Aan dat resultaat wordt gewerkt door een team van 25 docenten, die geselecteerd zijn op deskundigheid en het spreken van de taal van de werkvloer. “Met jarenlange ervaring in specifieke facilitaire gebieden en bij voorkeur een onderwijsachtergrond”, vult Van der Meijden aan. Daarnaast wordt UL-Team gevormd door twee buitendienstmedewerkers en twee medewerkers op het Servicecenter. Het aanspreekpunt op kantoor en voor klanten is Nicole Mol, medewerker commercie & communicatie; de spin in het spreekwoordelijke web.

Praktijk
Van een vakopleider met een facilitair hart valt te verwachten dat alles om de praktijk draait: van kantoor tot docenten, van opleiding tot materialen. Dat is zeker het geval. Mol hierover: “We leiden zoveel mogelijk op locatie op. Dat is niet alleen praktisch, omdat het de schoonmakers veel reistijd en reiskosten bespaart, maar ze ervaren het ook als prettig en vertrouwd. Bovendien, we werken met hun eigen materialen, zodat ze niet opeens om hoeven te schakelen als ze na afronding van de opleiding weer op de eigen werkplek aan de slag gaan.”

Op de eigen werkplek opleiden blijkt nog een voordeel te hebben: “Mensen komen tijdens de opleiding veel meer met vragen over zaken waar zij tegenaan lopen. De koppeling met de praktijk is dus heel waardevol.

Stimuleren
Een ander waardevol element van de UL-Team opleidingen is gastvrijheid. Een hot item en onderscheidend aspect in een dienstverlenende sector als schoonmaak. “Gastvrijheid is geen stand-alone aspect, het is een vorm van gedragsverandering”, weet Mol. “Gastvrijheid en representativiteit vormen belangrijke onderdelen van onze basisopleiding. Is de werkwagen schoon? Hoe is je houding? . We hebben deze aspecten in al onze opleidingsboekjes opgenomen, want gastvrijheid en representativiteit horen juist ook bij het schoonmaakwerk. Vaak denken mensen: ‘Dat is toch niets voor ons, als schoonmakers’. Waarom niet? Schoonmakers werken immers met en tussen de mensen? Dus besteden we aandacht aan gastvrijheid en representativiteit en stimuleren we ze om zelf te bedenken wat ze anders of beter kunnen doen. Ze gaan inzien dat niets gasten zo blij maakt als enthousiasme en aandacht.”

Uitstraling
Van der Meijden: “We willen dat mensen écht iets leren. In twee dagen klaarstomen voor het RAS-examen, wat ook in de branche gebeurt, is er bij ons niet bij. We kunnen overigens wel, gezien onze flexibiliteit en onze sterke backoffice, over twee dagen een opleiding opstarten. Het mooiste is natuurlijk als je mensen na afronding van de opleiding hoort zeggen: ‘Dat ik op mijn leeftijd en met mijn ervaring nog zoveel heb geleerd’. Met name van ergonomische aspecten leert men, want dat eeuwige wringen van doekjes en dweilen; het gebeurt nog steeds. En ja, die grijze dweilen komen we ook nog tegen bij de werkmaterialen van de schoonmakers. Die hebben toch niet de uitstraling die je nastreeft als schoonmaakbedrijf?” Dat is UL-Team haar facilitaire hart laat spreken en soms ook een opvoedende rol naar de werkgevers c.q. hun opdrachtgever op zich neemt, is duidelijk.

UL-Team staat voor…
medewerkers en leidinggevenden uit het facilitaire werkveld op een inspirerende wijze opleiden, zodat ze hun werk gemotiveerder en beter kunnen uitvoeren. UL-Team bewijst dat investeren in mensen loont.

UL-Team is in september 2012 van start gegaan en is gebouwd op vijf peilers: vakkundigheid, resultaat, praktijk, kwaliteit en ontzorging. De vakopleider verzorgt zestien specialistische opleidingen op het gebied van schoonmaak, voedselhygiëne, veiligheid en management, en via E-learning biedt UL-Team acht modules aan voor interieuronderhoud, sanitair onderhoud, stofwissen en moppen.
Meer informatie: www.ul-team.nl

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: