24 februari 2015

Schoonmaakgroothandel Jaap Breman: “We vlammen!”

“Op elke plek in Nederland waar onze klanten gevestigd zijn, kunnen we ze binnen drie kwartier bereiken. En de ene dag besteld, is veelal de andere dag geleverd.” Uniek voor een schoonmaakgroothandel. Terecht dat Gert Jan Breman en Douwe Rienstra trots zijn op deze feiten. Zo ook op de beoogde groei van de schoonmaakgroothandel uit Franeker, in omzet en in een aantal vestigingen in Nederland. Haar logistieke inrichting, het partnership met FOOX en de duidelijke keuze in toeleveranciers blijken sterke troeven.

 

Wie Friesland binnenkomt, Franeker (een van de elf steden) aandoet en op de Edisonstraat rijdt, kan niet om het pand van FOOX en schoonmaakgroothandel Jaap Breman heen: zo’n 21.000 m2 aan magazijn- en kantoorruimten behuist daar. Maar de schoonmaakgroothandel heeft sinds 2013 ook een vestiging in Hoogeveen, die in totaal 6000 m2 telt. En men staat aan de vooravond van de opening van een vestiging in Venlo en in Krimpen aan den IJssel. Kortom, Schoonmaakgroothandel Jaap Breman groeit en bloeit! “We vlammen”, zoals ze het zelf zeggen.

Meest complete assortiment
“Zo’n acht jaar geleden zijn we een partnership aangegaan met FOOX. Zij zijn onze distributiepartner en mede-eigenaar van onze groothandel”, legt Gert Jan Breman (op de foto rechts) uit. FOOX is een inkoop-, marketing- en salesorganisatie met zes aangesloten groothandelsbedrijven in Almelo, Franeker, Hoogeveen, Krimpen aan den IJssel, Oostburg en Venlo. Jaap Breman is hierin de schoonmaakspecialist met een duidelijke koers en samenwerking met geselecteerde leveranciers annex producenten. Door een verspreide vestiging over heel Nederland bieden Jaap Breman en FOOX een landelijke dekking, hoge service en zeer snelle bevoorrading van het meest complete assortiment rook- en zoetwaren, frisdranken, koffie en thee, soep, disposables, horecabenodigdheden, schoonmaakmiddelen, hygiënepapier en kerstpakketten.

One stop shopping
“De kracht van onze schoonmaakgroothandel zit ‘m in de zelfstandigheid en ons specialisme binnen de FOOX-organisatie”, vertelt Douwe Rienstra, vestigingsmanager van Hoogeveen. Maar de kracht blijkt ook te zitten in de grootte van de organisatie: “Dagelijks zijn meer dan honderd vrachtauto’s vanuit onze zes vestigingen onderweg naar onze 16.000 klanten, die wij uiterlijk binnen driekwartier kunnen bereiken”, vult Breman aan. “Van scholen en kantoren, tot overheid, industrie en benzinestations: onze klanten ervaren de vele voordelen van het ‘one stop shopping’.  Ze ontvangen bijvoorbeeld maar één factuur en krijgen alles in één keer geleverd.”

Selected partners
Wie de showrooms van Jaap Breman binnenloopt of op de webshop kijkt, valt direct op dat men met een beperkt aantal toeleveranciers werkt; dus geen bonte verzameling van tal van machines, middelen of materialen in de showroom. “Klopt”, beaamt Breman, “we hebben in onze partners een duidelijke keuze gemaakt.” Rienstra verduidelijkt: “We verkopen onze klanten oplossingen. Heeft een klant een vraag of probleem, dan geven wij een advies. Wij weten voor onze klanten het beste uit de markt te halen; wij hebben daarvoor het voorwerk gedaan. De klant kan er dus op vertrouwen dat hij/zij het beste advies en product krijgt, die zijn of haar probleem of vraag oplost. Dat is, vinden wij, de rol van de groothandel.”

Toekomst
In de afgelopen tien jaar verdrievoudigde de omzet van de schoonmaakgroothandel. Wat verwachten jullie de komende vijf jaar? Gert Jan Breman: “Een omzetverdubbeling. Die zullen we enerzijds realiseren door autonome groei, maar ook door overnames. Uitbreiden in vestigingen als Venlo en Krimpen aan den IJssel die ophanden zijn, zullen natuurlijk ook aan onze groei bijdragen. We zijn dan ook naarstig op zoek naar collega’s uit de branche. Echte schoonmaakspecialisten, die onze nieuwe vestigingen gaan trekken. In commerciële en operationele zin. Voor onze ambitie is dit belangrijk, want het grote voordeel van extra vestigingen, zoals we die in Hoogeveen al hebben, is dat we nóg beter de taal van de klant spreken. Maatwerk is onze missie en Hartelijk geleverd is en blijft ons motto.”

Kennismaken met FOOX? Bekijk het bedrijfsfilmpje op YouTube.
Best practice: Jaap Breman/FOOX en het eerste duurzame benzinestation Green Planet

Deel dit artikel

Ook interessant: