Nepnieuws, fashionblogs, disruptie, duurzaamheid: relevantie bindt 9e ADG-congres

maart 21, 2018 in Bedrijven vertellen

“Een spectaculaire opening”, zo typeerde Volkskrant-columnist Nico Dijkshoorn de openingsshow met techniek en mens, waarin ballet en boodschap van het congres – Relevant zijn, relevant blijven – samenkwamen. Opnieuw is het de ADG dienstengroep gelukt haar jaarlijkse congres tot een boeiend geheel te smeden. Met het ‘relevante’ thema van de 9e editie op 20 maart in ‘t Spant! in Bussum konden de gastsprekers onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong binnen hun eigen domein prima uit de voeten. Van nepnieuws tot fashionblogs, van innovatieve disruptie tot duurzame energie.

Met rode vlag besteeg Ron Steenkuijl, directeur Corporate Affairs bij ADG, als eerste het podium. “Er is elke dag iets nieuws wat de wereld veranderd”, stelde hij. De rode vlag, die 150 jaar geleden dienst deed om gevaar aan te duiden, droeg hij nu als waarschuwing voor gevaar van verandering. Steenkuijl stond stil bij innovatieve disruptie: het ontwrichten van bestaande business. Henry Ford zei ooit: “Bedrijven die alleen geld produceren, zijn arm”; Steenkuijl waarschuwde daarom ook om mens en maatschappij niet uit het oog te verliezen.

Sterke ik
Later tijdens het congres ging Steenkuijl in op de overtuiging: “Een breed wij zorgt voor een sterke ik”; hij daagde de zaal uit deel te nemen aan de implementatie van fiKks. FiKkx is een grootschalig in 2017 geïntroduceerd ADG-project, dat mensen met schulden uit de problemen wil helpen. Jeroen Dijsselbloem, oud-minister van Financiën, is de eerste buddy van fikKs, waarmee direct het grote belang van de implementatie van fiKks en de grootsheid van het problemen (zo’n 20% van de gezinnen in Nederland heeft serieuze betalingsproblemen) en het grote (of het grootste ?) taboe worden benadrukt.

Verandervermogen
In het kader van het congresthema Relevant zijn, zocht het duo De Vrije Denkers – Arthur Kruisman en Patrick Donath – de oplossing in Doen is de beste manier van denken. Obstakel om voor ‘out of the box’ te durven gaan, is het niet-meewerkende verandervermogen. Als peuter blijkt de mens het meest in te zijn voor veranderingen. “Dus experimenteer, improviseer en maak vooral veel fouten. Pas dan kun je een brug slaan tussen denken en doen.”

Nepnieuws
Na deze snelle vrije-denk-bijdrage zette internetondernemer en Blendle-oprichter Alexander Klöpping ons direct middenin de actualiteit. “Je kunt ook té relevant zijn”, waarmee hij verwees naar het dit weekend uitgelekte nepnieuws waar 50 miljoen Amerikaanse Facebook-gebruikers geconfronteerd zijn: “Hoe krijg je Hillary Clintonfans níet naar de stembus.”

“In wat de afgelopen 48 uur is gebeurd, komen alle trends van de afgelopen jaren bijeen.” Klöpping worstelde met het aanstormend talent (de jeugd), de gebruiksmogelijkheden van data, onder meer gegenereerd door sociale media, want die kunnen positief, maar ook – steeds meer – negatief gebruikt worden. Heb je zonder Booking.com nog kans als je een hotel wil starten?

Te grote dromen?
Anna Nooshin, populair fashionblogger (op YouTube een kwart miljoen en op Instagram bijna 700.000 volgers), schrijfster, tv-presentatrice, is als ondernemer bepaald niet onder een hoedje te vangen. “Ik ben niet te definiëren, ben verre van perfect en boks altijd op tegen mensen die vinden dat ik te groot droom.” Maar dat zijn nu precies wel de drie redenen die voor haar het leven relevant maken. Als selfmade woman kent ze de essentie van haar ondernemerschap maar al te goed: “Vertrouwen hebben in jezelf.”

“We hebben angst voor de toekomst”; de gedachtesprongen van Ruud Koornstra, eerste Energiecommissaris van Nederland, waren geregeld groot. Maar wie hem in zijn tomeloze vaart (in zijn e-car) kon volgen, genoot van een zeer onderhoudend relaas en pleidooi voor de transitie naar gebruik van duurzame energie. Ondernemers moeten volgens hem daar het voortouw in nemen: “Als u het niet doet, wie dan wel?” Koornstra had ook nog een tip: “De relevantie van dingen is vooral kijken”.

Onder de bollen
Tussen alle ‘bedrijven’ door kon de zaal via de BuzzMaster (een soort what’s app-programma voor interactie tussen podium en publiek) in contact komen met de congresleider Rens de Jong, bekend van onder meer BNR en RTLZ, en data-dj Maaike Schots. Bij aanmelding was een van de vragen: welke tekst wilt u op uw grafsteen hebben? “Ik bekijk de bollen nu vanaf onder”, was er een. Deze en andere reacties leidden tot de nodige hilariteit. Zo ook lokte de vraag een opmerking in de evaluerende wrap up van Nico Dijkshoorn uit. Hij had als participerende congresganger het programma in de zaal gevolgd. Dat daar een scala aan schimpscheuten, curieuze reflecties en trefzekere observaties uit voortkwam, was niet meer dan verwacht. “Leuk die prachtige bloemstukken hier op het podium, maar ze doen me ook denken aan de aula van het crematorium.”

Bij leven en welzijn werd het 800-koppige publiek ter afsluiting van deze 9e editie van Wat komt erop ons af? uitgenodigd voor bitterballen én voor de 10e editie in 2019.

Schoonmaakjournaal tekende deze terugblik op basis van het congresverslag door ADG dienstengroep op. Ons fotoverslag in 20 fotoclicks ziet u via deze link:

ADG congres Relevant zijn, relevant blijven in 20 fotoclicks

Delen