5 januari 2017

Met nieuwe merkbelofte stapt Dolmans in volgende fase dienstverlening

Een nieuwe merkbelofte en een nieuwe corporate identity. Dolmans gooide begin december – na ruim 15 jaar – het roer om naar een gegarandeerd goed gevoel. Een nieuwe website, vernieuw(en)de kernwaarden; dat vergt een andere denkwijze en andere inzet. Van iedereen bij Dolmans, dus van 2000 medewerkers. De facilitair dienstverlener beoogt op te klimmen naar de top 5 van meest klantgerichte bedrijven van Nederland.

Aan het woord is Simone Dekker (op de foto links), corporate communicatiemanager bij Dolmans: “Een jaar geleden begon de weg naar onze nieuwe merkbelofte en corporate identity. We vroegen ons af: hoe ziet de klant ons en hoe zien wij onszelf? We dachten na over onze positionering en hebben een onderzoek opgestart, waarbij wij onder meer diverse klanten en relaties hebben benaderd.”

Snelle wereld
Commercieel directeur Ronald Boesjes (rechts op de foto) vult aan: “We zijn substantieel gegroeid de laatste jaren. We werden en worden gezien als de specialist, men wil graag geholpen worden door een echte specialist. Maar als mensen op onze website bijvoorbeeld naar portiekreiniging of een facility manager zochten, moesten ze te veel klikken om bij de informatie te komen. We zitten in een snelle wereld, waar men snel informatie moet kunnen vinden. We willen onder meer aan deze behoefte voldoen met onze nieuwe website www.dolmans.com.”

Nieuwe positionering
Om de nieuwe stap te kunnen maken, werden bureaus uitgenodigd voor de nieuwe positionering. Het resulteerde in een nieuw beeldmerk: strak, open, verfrissend. De eerste reacties uit de markt na de aankondiging op 12 december? “Zo anders, zo hetzelfde, maar duidelijk toch nog zo Dolmans”, aldus Boesjes. Eerder werd het personeel ingelicht. Dekker: “We observeerden de reacties in de zaal toen het nieuwe beeldmerk werd onthuld en zagen veel enthousiasme. Iedereen was complimenteus.”

Dolmans blijkt een sterk merk op de facilitaire markt, dat onder de naam Dolmans Groep vijf bedrijven telt: Dolmans Schoonmaak Diensten, Dolmans Calamiteiten Diensten, Dolmans Specialistische Reiniging, Dolmans Facility Management en Dolmans Milieu Techniek. “Het is één bedrijf, het is één Dolmans”, benadrukt Boesjes. “Binnen onze vernieuwde identiteit streven we gezamenlijk en binnen alle onderdelen naar het realiseren van een gegarandeerd goed gevoel. Door te zeggen wat we doen en te doen wat we zeggen. En door te doen wat de klant van ons verwacht. We willen de klant enthousiast maken. We doen dit 24/7. Er verandert op eerste gezicht misschien niet veel, een subtiele wijziging, maar er gebeurt juist wel heel veel”, aldus Dekker.

Volgende fase
Van schoonmaakkar tot stofzuiger, van website tot auto: overal gaat men het ‘nieuwe’ Dolmans tegenkomen. “We zitten in een belevingseconomie. De behoefte aan service en aandacht wordt steeds groter. Dus zorgen we ervoor dat je door de juiste persoon wordt geholpen en dat we zorgen uit handen nemen”, legt Dekker uit. Boesjes vult aan: “Dienstverlening gaat naar de volgende fase. In de wereld van gunning draait het om betrouwbaarheid, klantgerichtheid, innovatie, deskundigheid en betrokkenheid. Men wil juist meer gebruikmaken van één partij van specialisten.” Dus gaat Dolmans voor een gegarandeerd goed gevoel zorgen. Hoe? Dekker: “We zoeken dat met medewerkers en klanten uit en vragen: ‘hoe zie jij jouw rol en wat heb je van ons nodig?’ Het brengt ons stapje voor stapje dichter bij onze ambitie om tot de top 5 van meest klantgerichte bedrijven te horen. Ik hoop zo dat iedereen het gaat merken. Te beginnen de bezoekers, die op 25, 26 of  27 januari onze stand binnen stappen op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant: