Mens: gemene deler Toekomst Schoonmaakbedrijven en Carling Opleidingen
“Een schone omgeving is niet alleen prettig, het draagt ook zichtbaar en meetbaar bij aan uw product. Toekomst Schoonmaakbedrijven ambieert daarom met onze gemotiveerde en gediplomeerde medewerkers een bijdrage te leveren aan uw eindproduct. Dat doen we op een manier, waarbij we veel aandacht geven aan mens en milieu.” De missie van het schoonmaakbedrijf uit Schijndel slaat de spijker op z’n kop: de medewerker staat centraal in de core business van het Brabantse familiebedrijf. Dus verzorgt Carling Opleiding de vakopleidingen, concluderen we uit het gesprek met Isolde Huijbregts, directeur Mens en Organisatie.
De huidige missie is even menselijk en hartverwarmend als de start van Toekomst Schoonmaakbedrijven. We citeren de website: “Het begon met een investering van 250 gulden, een zinken emmer en een ladder. In 1940 begon Frans Wittens als glazenwasser. Met hard en goed werken breidde hij zijn klantenkring gestaag uit. In de jaren vijftig werd zijn bedrijf een echt schoonmaakbedrijf: er kwamen medewerkers in dienst en de kinderen mochten een handje meehelpen. Zoon René nam in 1985 het roer over. Onder zijn leiding werd Toekomst Schoonmaakbedrijven een begrip in de regio. Het bedrijf telt nu ruim 300 betrokken medewerkers, waaronder de zoon en dochter van René. De derde generatie staat dus al in de startblokken…”
No-nonsense
“Eind volgend jaar bestaan we 75 jaar”, vertelt Isolde Huijbregts niet zonder trots. Haar functie – directeur Mens en Organisatie – valt op en haar reactie op onze vraag hierover bewijst, dat Toekomst Schoonmaakbedrijven een echt no-nonsense bedrijf is: “Toen ik hier bijna drie jaar geleden in dienst trad, kwam de functieomschrijving HRM naar voren. Maar dat klinkt zo afstandelijk. En wat betekent HRM eigenlijk? We willen veel meer de medewerker – en liever nog zeggen wij: de mens – centraal stellen. Dus zochten we naar een passende titel, die een van de collega’s van mijn afdeling bedacht. Mooi toch?”
Kernwaarden
Daar waar jaren geleden De onzichtbare schoonmaker als slogan werd verzonnen en gehanteerd, daar veranderde Toekomst Schoonmaakbedrijven haar slogan recent in: De schoonste zaak van de wereld. “We willen niet langer dat onze medewerkers onzichtbaar zijn. We zijn trots op hen en ze mogen gezien worden!” Huijbregts vervolgt: “We zorgen er niet alleen voor dat we heel goed schoonmaken, maar dragen ook zorg voor onze omgeving, onze mensen en ons milieu. Onze kernwaarden zijn dan ook: oprecht, dienstbaar, avontuurlijk en zelfbewust zijn, en vormen de rode draad door ons bedrijf.”
Passie Als een bijna logisch gevolg laten missie en kernwaarden zich vertalen naar de zorg om de schoonmakers van Toekomst Schoonmaakbedrijven op te leiden tot echte vakmensen. “Dat klopt”, bevestigt Huijbregts. “We werken daarin samen met Carling Opleidingen. Natuurlijk hebben we ons licht bij andere opleiders opgedaan, maar Gerard Spoor heeft zoveel passie en zijn eigen handen hebben het werk gedaan. Dat vind ik heel belangrijk.” In de twee jaar dat Toekomst Schoonmaakbedrijven en Carling Opleidingen nu samenwerken, zijn er zo’n tien groepen opgeleid. “De opleidingen vinden soms op ons hoofdkantoor in Schijndel plaats en soms op locatie, afhankelijk wat het beste is voor de groep. Carling zorgt voor het cursusmateriaal dat is afgestemd op het examen, maar Carling neemt natuurlijk ook de praktijk van de mensen mee. Bijvoorbeeld als een van onze schoonmakers op het object met de traditionele sopmethode te maken heeft. Bij Carling weet men theorie en praktijk perfect aan elkaar te verbinden.”
Gelopen race
Het opleiden van medewerkers is niet altijd een gelopen race, is ook de ervaring van Huijbregts: “Als we mensen vragen met een opleiding te starten, is er soms wat weerstand. Logisch, want angst voor de schoolbanken of de gedachte dat men niet goed zou werken en dus een opleiding moet volgen, kunnen parten spelen. Maar ook hierin speelt Carling een belangrijke rol: De docenten weten de medewerkers al snel te overtuigen. Want het is ook leuk om goed in je vak te zijn en een écht vakdiploma te halen. En wat ook als leuk aan de training wordt ervaren, is het ontmoeten van collega’s die op andere projecten werken.”
Lef
Het slagingspercentage van de basisvakopleiding Schoonmaak is hoog. “Gerard had het lef ons 100% slagen te garanderen”, merkt Huijbregts op. En het feest is groot: “Als er weer een groep de opleiding heeft voltooid en met succes heeft afgerond, vieren we dat met een diploma-uitreiking. Onze directeur René Wittens komt dan zelf de diploma’s overhandigen. Je proeft dan de goede sfeer, je merkt dat de betrokkenheid bij het werk groter is en vooral dat de mensen zelf trots zijn. En terecht!”