Malou Jansen: “Duurzaam ondernemen hoort bij Berendsen”
Berendsen neemt maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus. Dat blijkt uit het onlangs behalen van diverse certificeringen, waaronder het Silver Member-certificaat van FIRA en het Cradle to Cradle-certificaat op alle producten van de dispenserlijn. Malou Jansen is business development manager van de Washroom-tak van het internationale bedrijf. Zij vertelt hoe het mogelijk is om duurzaamheid voorop te stellen in de schoonmaakmarkt.
“Je kunt in principe alle processen nagaan en kijken waar het mogelijk is duurzaam ondernemen door te voeren”, motiveert Malou Jansen. Berendsen is een van de facilitair dienstverleners op meerdere vlakken binnen het bedrijf consequent milieubewuste verbeteringen toepast. “Men is vaak duurzaam in het transport en geneigd niet verder te kijken dan de vermindering van Co2 uitstoot, maar ook in je producten, het design en op de werkvloer kun je mvo doorvoeren.”
Duurzaam waar mogelijk
“Het is niet mogelijk om kartonnen dispensers te realiseren, die zouden binnen de kortste keren uit elkaar vallen”, vertelt Jansen, “maar op gebied van toilethygiëne is duurzaam investeren wel degelijk mogelijk. Een van onze paradepaardjes zijn onze toiletborstels. Deze worden twee keer per jaar gewassen. De borstels die tijdens onderhoud worden vervangen, bieden we aan voor recycling.”
Ook de dispenserlijn van Berendsen is volledig recyclebaar. “De geurcapsules van de geurlijn zijn geheel biologisch afbreekbaar. “De materialen van afgekeurde dispensers zetten we in om onder andere gieters en emmers te maken. Hierdoor proberen wij het verlies van grondstoffen terug te dringen. Dit moet want sommige grondstoffen worden steeds schaarser.”
Bewust is niet goedkoop
Volgens Jansen komt duurzaam en bewust ondernemen met een prijskaartje waar de meeste partijen helaas voor terugdeinzen. “Er gaan uiteraard onderzoeken en testen aan de certificeringen vooraf. Alles aan een product moet onder de loep genomen. En sommige chemicaliën worden vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Dit kost geld, waardoor ook de productprijs stijgt. Maar dit zijn wel investeringen waar je op de lange termijn de vruchten van plukt.”
Verantwoordelijkheid
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een bewuste keuze voor Berendsen. “We zijn een vrij grote speler, Berendsen is namelijk in 15 landen actief. Logischerwijs voelen wij de verantwoordelijkheid om het voortouw te nemen als het op mvo aankomt. Daarbij is het zo dat wij geloven in duurzaam ondernemen, omdat we de volgende generaties iets positiefs willen nalaten.”
Maar dat kan het bedrijf helaas niet alleen. “Je bent als concurrenten toch afhankelijk van elkaar”, vertelt Malou Jansen tot slot. “Ik hoop dat we de aankomende jaren als markt samen naar duurzame oplossingen kunnen zoeken.”