Innovatietafel Toilet 2.0: “Toiletten tankstations voorbeeld gamechanger”
Wanneer wordt dit onze toekomst? Een zelfvoorzienende, non-touch toiletruimte, waar toiletpapier en handdoekrollen verleden tijd zijn, waar hygiëne en veiligheid onvoorwaardelijk hand-in-hand gaan, waar je niets aan hoeft te raken, waar een spiegel je een make-upadvies geeft, waar je kontje met een warme waterstraal aangenaam gekuist wordt, waar het spoelwater wordt gerecycled en waar de robot de schoonmaakdienst uitvoert? Op uitnodiging van hygiëne- en tissuepapierproducent Katrin bogen tien hygiëneprofs zich over het thema Toilet 2.0. Met de toiletten op de hedendaagse tankstations als grote voorbeeld van ‘gamechanging’ en de uitdaging om van de restroom een ware rust-room te maken.
In het vorige decennium deed het ‘toilet met hersens’ (Bloe) haar intrede: een chip telde het aantal bezoekers, waarmee de schoonmaak en papiervoorraad beter en efficiënter kon worden beheerd, en de beleving van de toiletbezoeker een positieve impuls kreeg. Dit toilet heeft inmiddels zijn navolging gekregen in bijvoorbeeld dispensers en light guides, die de toiletbezoekers langs de weg naar goede handhygiëne leiden. En er wachten ons nog veel meer opvolgers.
Inspirerende innovators
Tijdens de innovatietafel Toilet 2.0 op 24 januari stapten tien hygiëneprofs symbolisch in de virtual washroom world van de (nabije) toekomst: waar staan we over één a twee decennia? Qua technologie, schoonmaak, MVO, maatwerkinrichting, beleving? Onder het genot van een Italiaans specialiteitendiner en onder leiding van Rob den Hertog (beursmanager van Interclean Amsterdam) brainstormden Rob Boele (independent washroom expert), Rita Brouwer (adviesspecialist Alpheios Performance Solutions), Ingrid Hopster (business development manager bij CWS Nederland), Wouter Pijpers, (Benelux sales director business paper digital & supplies Papyrus Benelux), Gerrit de Roos (operationeel manager regio Medical Noord van Asito) en Patrick Veldema (manager sales bij Facility Trade Group) op uitnodiging van Ralph Vodegel (sales manager Benelux van Katrin), en Marcel Speth (key account manager Nederland van Katrin).
Over een andere boeg
Hoe maken we de gebruiker ervan bewust dat het toilet schoon is tot het laatste gebruik? Dat was, is en blijft de uitdaging. Maar er zijn meer uitdagingen. Want de kwaliteit in het toilet of de toiletruimte terugbrengen, heeft veelal te maken met de inrichting, de plaats in het gebouw en de grootte van de toiletgroep. Neem een ziekenhuis waar vele mensen voor een bezoek, consult of opname binnenkomen en van het toilet gebruik willen maken; de kleine toiletgroep in de buurt van de receptie biedt daarvoor geen soelaas. Evenmin de inrichting. “We moeten het over een andere boeg gooien: andere ruimte, andere functionaliteit.” De oplossing: beïnvloeding in het voortraject van het ontwerpen en bouwen. Circulair ontwerpen biedt perspectief.
Money makes the world go round
Toiletten zijn vaak de sluitpost c.q. de bezuinigingspost in de bouwfase. Vormt het tankstation waar de toiletten buiten – met ‘seks, drugs en rock-and-roll’ – veelal plaats hebben gemaakt voor toiletwinkelconcepten als 2theloo het grote voorbeeld? “De bezoeker wilde anders. Door de gewijzigde geldstroom kan het ook anders. Toiletten in tankstations zijn gamechangers.” Is het push of pull marketing? Komt de gamechange voort uit de toiletbezoeker of vanuit de leverancier/producent? “Mensen zijn bereid te betalen voor een lekkere kop koffie, en dus ook voor een toilet waar de zintuigen positief geprikkeld worden.”
Toiletbeleving zit ‘m in vele aspecten: geur, licht, kleuren, geluid, wanden (posters, geen voegen), strakke vloeren, alles functioneert en is heel. Voorbeeld: de Sanifair-toiletten op 21 NS-stations: hoogwaardige toiletfaciliteiten met hygiëne en comfort in openbare ruimtes. De grote vraag: staat hygiëne op nummer 1 of beleving?
Big data
Slimme apparaten die verbonden zijn met internet (kortweg Internet of Things – iOT) biedt transparantie voor de gebruiker. Maar wordt smart technologie dé gamechanger in toilet? “Technieken hebben ons nog niet verder geholpen. Door sensortechnologie kun je efficiënter schoonmaken. Meten is weten, als aanvulling op facilitaire inzet. Door data te delen, weet je meer.” De grote vraag: big data, maar wie pakt de rol van analyseren op?
Vijf megatrends
Wat brengt het toilet ons de komende decennia? Wat kunt u verwachten? Vijf megatrends:
- Individualisering:
zit- en stahoogte, zit- of hurktoilet, warm of koud water, gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren, opgeslagen in smartphone? - Circulair:
minder water en papier, hergebruik en terugwinnen uit poep en pies - Esthetiek:
sfeer, beleving e.d. - Hardware:
touchless, efficiënter, coatings, hygiënischer e.d. - Connected:
IoT en data genererend, meer en betere sensoren voor meer transparantie in gebruik en maatwerk in schoonmaken.
Over de Innovatietafels
De innovatietafel 2.0 is er een uit een reeks, die Schoonmaakjournaal met partners organiseert. We nemen daarmee een aanloopje naar de vakbeurs voor schoonmaakprofs Interclean Amsterdam 2018, van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 mei. Aan de hand van een thema beogen we op informele wijze van gedachten te wisselen over de innovaties, die de schoonmaakwereld de komende decennia gaan veranderen. Innovaties op het gebied producten, technologie, business modellen, duurzaamheid, standaardisatie, mensen, zorg et cetera.