Gom FM future event: “Er wacht ons een tsunami aan innovaties”
“De toekomst is niet meer wat het geweest is”, stelt Albert van der Meulen, algemeen directeur van Gom. Facility management is ook onderhevig aan innovaties, die hebben impact op het vakgebied. Gom is daarvan overtuigd, zo moge het Gom event Future FM – De innoverende wereld en de impact op het vakgebied op 23 maart in Utrecht onderstrepen. Een terugblik.
De wereld verandert in razend tempo. ICT , maar ook sociaal maatschappelijke veranderingen hebben grote impact”, merkt Marco Konter op. De manager marketing & business development bij Gom vertelt: “Van schoonmaak zijn we in de tijd vanuit mens naar mens en machine gegaan. Nu komt daar ICT en data bij: de impact is enorm. Tijdens ons event wilden we mensen in ons vakgebied informeren en inspireren.”
Sensoring en schoonmaak
De recente implementatie van DirectSchoon – zakelijke schoonmaak online en op maat regelen – is daar een voorbeeld van. Ook sensoring, zo illustreerde Albert van der Meulen in een interview in MT: “Neem Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Daar maakt Gom meerdere keren per dag alle toiletgroepen schoon. Maar niet alle toiletten worden elke dag even intensief gebruikt. Daarom heeft Gom alle toiletgroepen uitgerust met sensoren. Is het tijd voor een opfrisbeurt, dan krijgt het schoonmaakteam via eigen software een seintje op zijn smartphone. Dat is een mooi voorbeeld van datagestuurde schoonmaak.”
Kwestie van ‘printje’ maken
“We kunnen ons de impact van de veranderingen nog niet goed voorstellen. Denk aan de global supply chain”, zegt Marco Konter. “Over enkele jaren hebben we een 3D printer thuis of bij bedrijven staan en kunnen we dat speciale onderdeel of plastic autootje dat we nu nog vanuit China verschepen zelf maken. Op locatie met je 3D printer. Bedenk eens wat dat voor een gevolgen heeft.”
Be human
Een van de sprekers op het Gom event Future FM – De innoverende wereld en de impact op het vakgebied Yuri van der Geest: “Humans are best at being human”. De auteur van het boek Exponential Organizations gaat in op de veranderende wereld en exponentiële organisaties: bedrijven die in staat zijn een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Van der Geest is ervan overtuigd dat technologie van grote invloed is en dat deze het wint van de mens op veel gebieden. Maar in emoties, op sociaal gebied en in aanvoelen is en blijft de mens beter. “We krijgen een tsunami aan innovaties over ons heen.”
De boot missen
“Slechts 13% van de aanwezigen bij het Gom event vond zijn of haar bedrijf een innovator; 23% betitelde het als early adopter en 64% als majority. Opvallend was dat mensen zich toch vaker innovatief voelden dan hun organisaties. “Je zult als bedrijf moeten innoveren, de geschiedenis bewijst dat je anders de boot mist”, concludeert Konter.
Over impact gesproken
Trendwatcher Richard van Hooijdonk steekt alle ontwikkelingen op zeer praktische wijze in. Denk bijvoorbeeld aan een chip in je arm of (in de toekomst) sensoren op je lichaam. Die kunnen je lichaam meten en vaststellen ‘waar het aan schort’. Je krijgt vervolgens een pilletje voorgeschreven, die je via je 3D printer thuis kunt produceren. Wat betekent dat voor de keten van gezondheidszorg bijvoorbeeld?
Zero people
Een andere interessante vraag betrof er een over de toekomst voor laaggeschoolden. Met alle data en technologieën is er minder ruimte. En kun je schoonmaken doen zonder mensen: is zero people een optie? Konter: “17% van de aanwezigen denk dat dat kan, 10% vindt het onmogelijk, 72% zegt misschien de helft. Daarbij in het achterhoofd dat technieken als nano coatings en zelfreinigende ramen zich steeds verder ontwikkelen. Het zal altijd deels mensenwerk blijven, al is het, zoals Yuri van Geest het uitdrukte, steeds meer een tango van mens en machine.”
Gerelateerd artikel: Gom relatie-event groot succes