26 juni 2018

Gom event Future FM: “De mens was, is en blijft de spil”

Asoladers, Yelp-cultuur, klapstress, zwermorganisatie, Kodakmomentje, Bokitogedrag, War on Talent, van ego naar eco: de derde editie van FM Future die Gom op 21 juni in de Maitland-congreszaal op het statige Landgoed De Horst in Driebergen voor klanten en relaties organiseerde, was er een die het publiek alert hield en in de future-modus zette. Mede dankzij de scherpe, snelle en geëngageerde presentator Maarten Bouwhuis, bekend journalist van en presentator op BNR Radio. En natuurlijk de twee gastsprekers: Christiaan Kromme en Wilco van Rooijen. Conclusie: technologie, specialisatie en veranderende samenwerking gaan werkvloer domineren, maar de mens was, is en blijft de spil.

Gom is het eerste sectorspecifieke schoonmaakbedrijf met landelijke dekking, zoals het bedrijf in december aankondigde. Opdrachtgevers vinden bij Gom expertise en capaciteit verdeeld over zes verschillende businessunits: Zorg, Hospitality, Onderwijs, Offices, Food & Industry (Kleentec) en Specialistische Reiniging.

In de aftrap van het FM Future event illustreert algemeen directeur Albert van der Meulen de sectorale bedrijfsopzet met een dag uit het leven van een rayonleider: “Je moet van alles op de hoogte zijn. Je weet ook van alles, zij het een beetje maar niet voldoende. De downside van een generalist.” Klanten vinden het waardevol om een vakspecialist in huis te halen, dus koos Gom voor de sectorale aanpak met specialisatie, excellente uitvoering en innovatie uit speerpunten. Daarbij biedt de nieuwe structuur maximale mogelijkheden om werkzaamheden steeds specifieker af te stemmen op de behoeften van klanten.

Van der Meulen op Future FM: “Schoon is relevant. Het gaat niet om kosten maar om waarde. Je krijgt een ander gesprek: je gaat met elkaar op zoek naar de hidden value. Laten we onze business meer op de kaart zetten”, daagt Van der Meulen uit.

Tsunami aan veranderingen
Futuroloog Christiaan Kromme, een van de twee sprekers tijdens Future FM, pleit voor een integratie van technologie, mens en organisatie. De keynote speaker en auteur van het boek Humanifcation – Go digital, stay human is vooral geïnteresseerd in de menselijke kant van innovatie. In een persoonlijk verhaal van ruim een uur blijft hij de mens centraal stellen. “We gaan een tijdperk in die anders wordt. Wat betekent het eigenlijk op als mens om deze aarde te zijn?”, vraagt Kromme. Hij constateert een tsunami aan veranderingen: “Waar vroeger generaties over innovaties deden, is het nu vaak een kwestie van maanden, weken of dagen.”

Schoonmaak pas op!
“De cultuur van een bedrijf is de eerste belemmering voor verandering. Als die cultuur niet verandert, kun je de rest van de processen vergeten. Mensen moeten beseffen dat innovatie niet gebeurt bij een innovatiedirecteur, maar onderop, op de werkvloer. Als mensen dat door hebben, zie je een verandering van mindset”, stelt Kromme. Hij ziet een veranderende rol voor de CEO: “Hij gaat de cadans aangeven. Net als een dirigent die het ritme van een orkest aangeeft. Leiderschap 3.0. Technologie is een lijmende factor.” Voor de schoonmaak heeft Kromme een aandachtspunt: “Schoonmaak pas op: de robots worden steeds kleiner en geavanceerder. Maar ook nanotechnologie en zelfreinigende toiletten krijgen steeds meer invloed op schoonmaakdiensten.”

Van cell en sapiens
Dat de keynote van Kromme niet enkel over organisatiestructuren, innovaties en techniek gaat, illustreert zijn verhaal over zijn door ernstige hartfalen getroffen dochtertje, enkele jaren geleden. Tijdens de zoektocht naar haar gezondheid ontdekte Christian een uniek golfpatroon in de evolutie van levende cellen en biologische organismen. “Levende cellen en biologie lossen problemen op in dezelfde volgorde als mensen en technologie dat doen.” De futuroloog en vader van de nu 7-jarige gezonde dochter ontdekte de golfpatronen, die tevens een blauwdruk vormen voor de disruptieve technologietrends die we vandaag om ons heen zien: “De patronen zijn zelfs in staat om toekomstige technologische trends te voorspellen.”

Adembenemend
Juist op de dag van dit Future FM-event wordt het 2-jarige dochtertje van ex-formule-1 coureur Robert Doornbos geopereerd aan een hersentumor. De zaal is stil als presentator Maarten Bouwhuis zijn afwezigheid aankondigt. Maar de zaal wordt ook stil als vervanger Wilco van Rooijen zijn verhaal doet over integrale samenwerking om te komen tot ongekende presentaties. Of is onbegrensde prestaties een betere typering?

Wilco van Rooijen is de eerste en enige Nederlander, die op eigen kracht en zonder extra zuurstof, de Seven Summits en de Three Poles bereikte: de zeven hoogste toppen op elk continent en de Noordpool, Zuidpool en de hoogste pool, de Mount Everest. Met Team Wilco van Rooijen onderneemt de avonturier projecten en expedities vanuit een heldere filosofie: dromen, durven, delen en doen!

Van Rooijen neemt de congresdeelnemers in De Horst mee in deze filosofie met zijn verhalen over expedities en avonturen. Dat Van Rooijen over grenzen wil én gaat, dat hij dromen waar maakt en mensen inspireert, is duidelijk. Op expeditie leerde hij zijn belangrijkste levenslessen, die hij deelt op Future FM. In één woord adembenemend. Zijn conclusies: “Met elkaar kun je de hoogste berg beklimmen, maar je kunt nooit in één rechte lijn naar de top.”

Over Future FM
De veranderende wereld en de impact op het vakgebied – het thema van Future FM. “Er wordt veel gesproken over veranderingen in het facilitair vakgebied. Het lijkt daarbij altijd om innovatieve disrupties en nieuwe technologieën te gaan. Vaak wordt vergeten dat de factor ‘mens’ in het facilitaire werkveld nog altijd essentieel is. Mensen die bepalend zijn voor de cultuur in een bedrijf of organisatie. En juist die cultuur blijkt de grootste belemmering te zijn om veranderingen door te voeren.  Interessant daarom om te bekijken hoe technologie, mens en organisatie optimaal samengaan: de insteek van Future FM.

Deel dit artikel

Ook interessant: