Dubbelvoudig Interclean award winnaar: “Tork PaperCircle is een game changer”
Duurzaamheid is wereldwijd een belangrijk vraagstuk binnen veel bedrijven: mondiale doelstellingen die op lokaal niveau uitgevoerd dienen te worden. Een belangrijk onderdeel van duurzaamheid is circulariteit. De transitie naar een circulaire economie kan de impact op klimaatverandering verminderen. Essity’s merk Tork speelt daarop in met Tork PaperCircle, een nieuwe vorm van afvalbeheer die bedrijven helpt inspanningen op het gebied van duurzaamheid te versnellen. Het project geeft papieren handdoekjes een nieuw leven door ze lokaal te verzamelen en te recycleren tot nieuwe tissueproducten. Met de implementatie van Tork PaperCircle kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk voor handdoeken verlagen met ten minste 40%. In gesprek met Head of Sustainability van Tork, Kersti Strandquist, over Tork PaperCircle als vorm activisme, statement of gamechanger?
In 2017 won Essityk met Tork PaperCircle al de European Paper Recycling Award en afgelopen week – op 15 mei – werden daar twee Interclean Innovation Awards aan toegevoegd, namelijk de prestigieuze Innovation award en de Visitors Choice Award. Tork PaperCircle is op dit moment actief in Duitsland en Nederland, maar Essity wil de succesformule zo snel mogelijk uitrollen naar andere landen. We spraken Kersti Strandqvist, Senior Vice President of Corporate Sustainability bij Essity, over de twee awards die Tork PaperCircle heeft gewonnen tijdens de Interclean Amsterdam 2018 en haar visie op het gebied van duurzaamheid.
Kunnen we Tork PaperCircle als een vorm van activisme of als statement beschouwen?
“Het concept van Tork PaperCircle is een doorbraak in een manier van denken. Als burgers en als bedrijven moeten we nadenken over hoe we consumeren en wat we doen. We komen uit een maatschappij, waarin het normaal Is dat we spullen gebruiken en simpelweg weggooien als we er klaar mee zijn. Maar op dit moment zitten we in een transitie en een leerproces, want iets eenmalig gebruiken en weer weggooien op grote schaal mag en kan niet meer onze standaard zijn. Tork PaperCircle is de eerste stap in deze transitie. Is het activisme? Ik weet het niet. Het is een nieuwe manier van denken en handelen op het gebied van consumeren. We willen vanuit onze positie als marktleider wel een activeerder zijn van die nieuwe manier van denken en werken binnen onze branche. We moeten eigenlijk continu de volgende vraag stellen: hoe kunnen we producten opnieuw gebruiken in het systeem? Ik denk dat steeds meer mensen die verandering willen maken.”
Welke duurzaamheidstrends zijn er op dit moment aan de gang? En welke trends zullen in de toekomst belangrijker worden?
“Ik zie meer dat duurzaamheid onderdeel is van meerdere trends. Duurzaamheid zou de basis moeten zijn van onze manier van werken. Na het akkoord van Parijs zijn veel meer mensen hiermee bezig, we moeten ook wel met z’n allen. Gelukkig zie ik ook al veel bewustzijn, met name de jongere generatie is er veel mee bezig.”
“Naast het thema duurzaamheid zijn er genoeg andere sociale vraagstukken, als ouderenzorg en gezondheidszorg. Er is bijvoorbeeld nog onnodig veel kindersterfte door diarree en een gebrek aan hygiëne. Duurzaamheid is voor ons dus niet alleen een milieu thema, het gaat ook het welzijn en beschermen van mensen in hun dagelijks leven. Er is behoefte aan meer hygiëneproducten, maar dus ook aan bronnen daarvoor. Het vraagstuk voor ons is: hoe kunnen wij daar duurzaam mee omgaan? We zijn gestart als forest company en in ons DNA zit nog altijd het idee ‘als we niet duurzaam voor het bos zorgen hebben we geen toekomst’. We zijn inmiddels geen forest company meer maar een health company, toch hebben we nog steeds die focus op de toekomst. Binnen Essity zijn we vanuit onze visie al gericht op het welzijn van mensen en het beschermen van het milieu.”
Wat zijn de volgende duurzame stappen van Tork?
“We werken aan vele projecten wereldwijd in de ontwikkeling van nieuwe en besparende producten voor Tork, verbeterde compressed verpakkingen, eco-labelling en fabrieksprocessen. Maar een echte ‘game changer’ is Tork PaperCircle en dat houdt ons nog wel even bezig. De volgende stap het uitrollen in meerdere markten en dat is een hele klus. We hebben zeven verschillende partners nodig in dit ecosysteem, die moeten leren samenwerken en moeten worden opgeleid. Daarnaast worden er ook nog steeds tests uitgevoerd, doen we onderzoek en is er lobby nodig, want het duurt meerdere jaren om de standaard te veranderen.”
“Naast recycling vragen we ons af: hoe optimaliseren we het gebruik? Uit de pilots in Duitsland en Nederland hebben we een wijze les geleerd: the devil is in the details. Uitleg aan mensen is key. Een aantal voorbeelden waar we mee worstelen: hoe zorgen we ervoor dat mensen alleen hun handdoekjes in de recyclebak gooien? We hebben van alles geprobeerd, maar de oplossing was uiteindelijk heel simpel: twee prullenbakken en een goede communicatie naar de werknemers en bezoekers. Inmiddels zijn we goed op weg, maar we zijn er nog niet. We streven ernaar om alle papieren handdoekjes ook weer te hergebruiken als handdoekjes. Als we dat wereldwijd zouden kunnen implementeren, heeft dat een geweldige impact. En ook al zijn we daar nog niet: waar een wil is, is een weg. We komen er wel.”