25 september 2015

CSU congres: “Hospitality is beleving, samenwerking, communicatie en maatwerk”

Hospitality gaat om beleving, samenwerking, communicatie en maatwerk. Die boodschap bracht CSU op 24 september tijdens het congres CSU Hospitality Experience 2015 in de Efteling. CSU trakteerde 120 relaties op kennisoverdracht, interactie en interessante sprekers. Het effect van het beïnvloeden van bewust en onbewust gedrag stond centraal in de bijdragen van KLM-directeur Wim Kooijman, mentalist Jan Reinder en Disney-experts Roland Kleve en Hans Smith.

Dagvoorzitter Astrid Joosten betrok in de Efteling op een interactieve wijze de bezoekers bij het programma. Vooraanstaande sprekers inspireerden vanuit diverse invalshoeken om hospitality in organisaties nog succesvoller in te kunnen zetten. CSU directeur Hospitality, Diane van Dijk, belichtte aansprekende praktijkvoorbeelden die CSU inmiddels bij vele opdrachtgevers toepast: “Inzet van de juiste leiding, samenwerking en de ontwikkeling van One FM zijn niet meer weg te denken in de evolutie van hospitalityconcepten.”

Positieve associaties
KLM weet zowel in- als extern positieve associaties en beleving te creëren. Wim Kooijman, executive vice president Human Resources Air France-KLM, ging in op hoe hospitality bij KLM in klantgerichte dienstverlening, branding en hr past. “Intern draagvlak en trots zijn belangrijk omdat elk element in de dienstverlening de totale beleving bepaalt. Wees als FM dan ook niet te bescheiden.”

Eigen gedrag
Bobbejaanland-directeur Roland Kleve heeft 20 jaar ervaring bij Disney. In een workshop gaf hij samen met belevingsstrateeg Hans Smith praktijktips hoe bedrijven kunnen Disneyficeren. Fragmenten uit de film Groundhog Day deden de gasten beseffen dat het eigen gedrag in hoge mate gewenst gedrag bij anderen uitlokt. “We staan allemaal elke dag op het toneel, ieder in onze eigen rol binnen het bedrijf, maak daar bewust gebruik van.”

Invloed
Hoe kun je invloed uitoefenen op positief gedrag en bewustzijn van mensen en zo uw organisatie naar een hoger niveau brengen? Facilitair verbeteren is ook out of the box-denken. Mentalist en tv-presentator Jan Reinder liet op magische wijze zien dat onbewust gedrag een grote rol speelt in ons handelen. En dat biedt kansen, ook in hospitality. Uit de interactieve evaluatie aan het einde bleek dat de bezoekers enthousiast waren over de inspiratie en gegeven praktijkvoorbeelden.

Na de netwerkborrel kozen de thrillseekers voor de ultieme beleving met een rit in Eftelings dive coaster Baron 1898.

Op de foto v.l.n.r.: Diane van Dijk, directeur Hospitality CSU, Jan Reinder, mentalist en tv-presentator, Wim Kooijman, Executive Vice President Human Resources Air France-KLM, Roland Kleve directeur Bobbejaanland, Hans Smith, belevingsstrateeg en Astrid Joosten, dagvoorzitter en tv-presentator.

Deel dit artikel

Ook interessant: