CleanDeal en Piecom: “We gaan verandering in de markt teweegbrengen”
De aankondiging dat CleanDeal en Piecom een samenwerking startte, trok de aandacht van vele duizenden schoonmaakprofs en geïnteresseerde relaties. Is deze stap opmerkzaam én opmerkelijk? Schoonmaakjournaal ging in gesprek met Leen Camerlynck van CleanDeal en Frank Laurentius van Piecom. Over het hoe, wat, wanneer, waarheen, waarom van een jonge online en een gevestigde offline schoonmaakgroothandel.
Wie met de twee nieuwe ‘partners in cleaning business’ in gesprek gaat, zet direct een ferme stap in marketing anno 2017 en in de toekomst. Fulfilment en omnichannel blijken de pijlers van de samenwerking tussen CleanDeal en Piecom. Een samenwerking, waarom geen fusie? “Vanuit CleanDeal en Piecom snappen we dat we voor de buitenwereld niet direct de meest logische combinatie lijken. In de online wereld zien we ook dat samenwerking in andere vormen gaat dan direct langdurig met elkaar verbonden. Daar kiezen wij nu ook voor samen slimmer zijn, onderzoeken waar synergie zit, waar we elkaar kunnen helpen en waar we zaken efficiënter met elkaar kunnen delen. Wie weet wat er nog van komt? We willen onszelf niet de druk opleggen van een totale fusie”, leggen Leen Camerlynck van CleanDeal en Frank Laurentius van Piecom uit.
Best of both worlds
De online propositie van CleanDeal en de offline propositie van Piecom: the best of both worlds? “Niemand in de facility- en schoonmaakbranche is zover met e-commerce fulfilment (het afhandelen van orders uit webshops, red.) als CleanDeal. Zij is daar specialist in”, weet Laurentius. Camerlynck vult aan: “Kijk naar webwinkels als Coolblue en Bol.com: de ene dag besteld, betekent de andere dag geleverd. Bij een schoonmaakgroothandel is dat nog niet altijd normaal. Daarnaast blijft klantenbinding belangrijk. Ook dat zien deze webwinkels. Dus creëren Coolblue en Bol.com verkooppunten. Als klant wil je kunnen kiezen hoeveel en wanneer je in contact bent met je winkel. Je ziet dat de marktvraag verandert en om die vraag goed te beantwoorden, moet je omnichannel gaan werken.”
Klant centraal
Omnichannel stelt de klant centraal. Waar het bij multichannel en crosschannel vooral om het gebruik van de kanalen gaat, draait het bij omnichannel voornamelijk om de merkbeleving die de klant ervaart. De klant komt via verschillende contactmomenten en contactpunten in aanraking met een merk. Laurentius vult aan: “CleanDeal en Piecom bieden samen het hele palet aan en dus heeft de klant veel meer keuze in bijvoorbeeld wanneer en hoe men met ons contact wil: online, offline bijvoorbeeld telefonisch via de klantenservice of persoonlijk via onze adviseurs. Maar de klant kan ook aangeven of hij de levering tot in de werkkast wenst.”
Echt aanvullen
Waarom kozen Piecom en CleanDeal voor elkaar en niet voor een andere partij? “Omdat we elkaar écht aanvullen”, antwoordt het businessduo overtuigend. “We versterken elkaars groeistrategie: qua klantengroepen, qua markt, qua manier van werken, qua assortiment, qua ambitie en ook wel qua visie over hoe je klanten benadert en aanspreekt, en wie wilt zijn als partner voor je klanten. We bleken daarover verrassend hetzelfde te denken.”
Laurentius en Camerlynck tot slot: “We zijn de eerste die deze verandering in de markt teweeg gaan brengen. In de kracht van de combinatie die we nu hebben, is er niet één schoonmaakgroothandel in Nederland en België die het zo kan bieden.”
Lees in deel 2 van het interview met Leen Camerlynck en Frank Laurentius over de visie van webklanten, serviceconcepten en de markt van schoonmaakgroothandels nu en in de toekomst. Deel 2 is vanaf 20 juni live op www.schoonmaakjournaal.nl/.be.