Blinck Schoon: jong schoonmaakbedrijf dat uitblinkt

Blinck Schoon - Anton Vinck 2Op 1 oktober bestond Blinck Schoon twee jaar. Een heel jong bedrijf, dat in moeilijke tijden van recessie, marktwerking en inbesteding door overheid voet aan de grond probeert te zetten. En dat lukt. Mede doordat directeur-eigenaar Anton Vinck al vanaf zijn zestiende in de schoonmaak actief is. En doordat Vinck een andere kijk heeft op ‘uitblinken’, want dat doe en kun je met uitblinkers. Met schoonmakers dus.

Anton Vinck is een bekende in de schoonmaakbranche. Doordat hij al enkele tientallen jaren van glazenwasser naar directeur binnen de schoonmaak op klom. En zeker ook omdat hij voormalig eigenaar is van HV Schoonmaak in Hilversum. Ruim twee jaar geleden scheidden de wegen van de twee eigenaars zich en startte Vinck zijn Blinck Schoon.

Landelijk opererend
Blinck Schoon is een landelijk opererend schoonmaakbedrijf met vestigingen in Almere en Arnhem. Met een compleet pakket aan schoonmaakservices en aanvullende diensten worden opdrachtgevers, van klein naar groot en verspreid over heel Nederland, bediend. “Wij zorgen ervoor dat hun panden en werkomgeving zorgvuldig, hygiënisch en milieuvriendelijk is gereinigd tot in de kleinste details”, legt Vinck uit.

Kleine details, grote stappen
Voor die kleine details zet Vinck grote stappen. “Ik begon twee jaar geleden met 50 medewerkers en we zijn nu twee keer zo groot, want ons schoonmaakteam telt al bijna honderd medewerkers. We pakken zowel kleine opdrachten aan als grote opdrachten. We halen dus nergens ons neus voor op en doen dus écht aan risicospreiding. Dat geeft de opdrachtgevers en medewerkers vertrouwen. Ons bedrijf kenmerkt zich bovendien door korte lijnen, want Albert Waller en Yvonne Hujbers zijn onze senior rayonleiders en David Vinck is junior rayonleider. Dus voor klanten en schoonmakers is het duidelijk wie hun aanspreekpunt is.”

Professionals
“Een leuk bedrijf moet ook niet te groot zijn. En een leuk bedrijf kenmerkt zich door een sociaal gezicht”, vervolgt Vinck. “We hebben een enthousiast en hecht schoonmaakteam. Onze ‘uitblinkers’. Allen zijn ze professionals op het gebied van schoonmaken, glazenwassen, vloeren reinigen, afvalmanagement en overige specialistische schoonmaakdiensten.”

Kenmerkend voor Blinck Schoon is ook de bottom-up aanpak. “Ik geloof in betrokkenheid. Daarom werken we samen in kleinschalige rayons, en kunnen we daardoor aandacht hebben voor onze klanten. En die klanten krijgen die aandacht ook. Ik geloof ook dat de betrokkenheid bij het werk groter is als je je mensen verantwoordelijkheid geeft. Want andersom werkt het dus ook: mensen met meer verantwoordelijkheid zijn meer betrokken bij hun werk. Betrokkenheid is de kracht van onze organisatie.”

Samen doen
Vinck over hoe Blinck Schoon invulling geeft aan die betrokkenheid: “We werken in teamverband. We weten allemaal dat een schoonmaakbedrijf uit mensen bestaat. Toch wordt de mens vaak vergeten. Veelal door de top down-benadering. Doordat wij voor bottom-up hebben gekozen, werken wij anders. We geven onze schoonmakers op de werkvloer veel meer vrijheid en zelfstandigheid. Natuurlijk is niet iedereen daarvoor geschikt, want onder mensen heb je initiatiefnemers, een ‘tussengroep’ en de volgers. Onze objectleiding coacht de mensen in hun verantwoordelijkheid, vrijheid en meedenken in hun werk.”

Dat deze aanpak, waarbij de uitblinkers van Blinck Schoon dus centraal staan, vele voordelen heeft, weet Vinck ook. Hij legt uit: “Het creëert een prettige werksituatie, want in plaats van werken voor je, werken de schoonmakers met je. Daarnaast leidt het tot minder verzuim. Immers, meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Dus iedereen doet zijn of haar ding en checkt of zijn/haar werk gereed is. Het leren denken in oplossingen is ook een item: wat heb je gezien wat je zelf of als team beter kunt doen? We hebben elke twee weken een teamoverleg, waarin we dit soort alledaagse zaken met elkaar bespreken.”

Harmonie
Momenteel loopt een proef met deze werkaanpak bij een van de grotere relaties van Blinck Schoon en de eerste reacties zijn lovend. “De klant ervaart onze schoonmakers nu meer als een team. Ze merken dat ze meer voor elkaar over hebben. Er is meer harmonie.” Vinck tot slot: “Als de werkvloer stimuleert, haal je het maximale uit de mensen. En als je benoemt wat wél goed gaat, komt het beste in de mens naar boven. Dat is toch fantastisch?”