Bas Gehlen van WEPA: “We behouden de kracht van het familiebedrijf”
Het was groot nieuws vorig jaar mei, dat familiebedrijf Van Houtum in handen kwam van WEPA Gruppe. De producent uit Swalmen, met haar team van 200 medewerkers en omzet in de Away from Home-markt van rond € 60 miljoen, behoorde door de overname in één klap tot de drie grootste aanbieders op de Europese tissuemarkt. Maar ondanks dat, blijft het een familiebedrijf. En behoudt het haar leidende positie op de markt voor duurzame oplossingen en circulaire toilethygiëneconcepten. Een gesprek met algemeen directeur van WEPA Nederland, Bas Gehlen, over nu en de circulaire toekomst.
Van Houtum, Bas Gehlen, algemeen directeur
“Ik ben blij met de overname door WEPA Gruppe”, begint Bas Gehlen ons gesprek trots en enthousiast. “Het biedt heel veel mogelijkheden. Voor ons, voor ons assortiment, voor onze klanten, want we zijn met veel meer producten in veel meer landen actief.” Gehlen bekleedt de functie van algemeen directeur WEPA Nederland en is binnen de Away from Home-directie verantwoordelijk voor marketing, innovatie en MVO. WEPA telt 12 vestigingen en is vertegenwoordigd in alle Europese landen; de tissueproducent uit Duitsland genereert een jaaromzet in Away from Home van € 190 miljoen.
De kracht van een familiebedrijf
Zijn blijdschap over de overname door WEPA zit ‘m ook in het feit, dat Van Houtum onder de nieuwe vlag van WEPA Nederland een familiebedrijf blijft. En dat biedt voordelen in bijvoorbeeld langetermijnperspectief, financiering, besluitvorming en betrokkenheid, zo bewijzen onderzoeken keer op keer. Gehlen: “Ik vind het belangrijk hoe de familie betrokken is bij het bedrijf, en ook de oprechte en integere aanpak. Bij familiebedrijven in het algemeen en WEPA in het bijzonder gaat het niet om de beurskoers; het gaat om de langetermijnfocus en natuurlijk om de mensen die samen het bedrijf maken. WEPA is een mensgericht en klantgericht bedrijf. Voor onze klanten en relaties is het goed voelbaar, dat de familie achter het bedrijf staat. We zijn een betrouwbare en stabiele partner.”
De kracht van samenwerken
Veel mogelijkheden, veel meer producten en in veel meer landen actief; Gehlen noemde al enkele voordelen van de overname door familie Krengel, de drijvende kracht achter de WEPA Gruppe. De kracht zit ‘m ook in samenwerken: “We willen innoveren. We willen co-creëren met klanten. We zijn de weg ingeslagen naar de circulaire toiletgroep. Wat is de grondstof van de toekomst? Future Lab by Satino geeft mogelijkheden om kringlopen te ontwikkelen met klanten. We recycleren bijvoorbeeld handdoeken en koffiebekers. We zijn met heel veel pilotprojecten bezig om te kijken met wie, hoe en waar we kunnen recycleren. We roepen nu nog niet, maar we testen bij verschillende klanten en met verschillend publiek, waaronder bijvoorbeeld een dierentuin. Je ziet dat kringlopen sluiten soms hygiënisch en economische uitdagingen met zich meebrengt. Die uitdagingen gaan we graag aan!”
5 jaar later
Future Lab by Satino en circulaire toilethygiëne bieden innovatieperspectief voor de toekomst. Parallel daaraan en door de overname bouwt WEPA nu ook aan een nieuw merk en gaven ze kort geleden een sneak preview: “Op Interclean Amsterdam presenteerden we ons voor het eerst onder de WEPA-vlag én lanceerden we Satino by WEPA, als opvolger van het huidige Satino en huidige WEPA. Naast Satino Black, gaan we dus ook door met ons Satino concept – modern, toegankelijk, functioneel – maar onder een nieuwe naam en met een uitbreiding van het assortiment en dienstenpakket. Volgend jaar kunt u in dat kader ook de bijbehorende vernieuwde dispenserlijn tegemoet zien. We werken hard om de overgang vorm te geven.”
Als we tot afsluiting van ons gesprek de weg naar de toekomst over 5 jaar in slaan, merkt Gehlen op: “Over vijf jaar zie ik ons als sterke, betrouwbare private label-producent, met daarnaast een goed ontwikkeld merkenportfolio. Ik verwacht en voorzie vele innovaties in gerecycleerde papierproducten. En… uiteraard blijven we onze klanten onveranderd op onze unieke wijze bedienen met onze producten en concepten.”