Alpheios Ontwikkeltraject: persoonlijk leiderschap op werkvloer
Een hoog ziekteverzuim percentage, een veranderende klantvraag, van een frequentie-gericht contract naar resultaatgericht schoonmaken; zo maar enkele thema’s die actueel zijn in de schoonmaakbranche. Hoe ga je als direct leidinggevende om met deze toenemende druk, bredere verantwoordelijkheid en veeleisende klanten? Vanuit deze vragen ontwikkelde Alpheios een traject op maat voor direct leidinggevenden.
Door: Noortje van den Elsen, manager opleidingsportfolio/trainer & coach Alpheios
Op maat voor individueel resultaat
Alpheios biedt geen standaard, maar een persoonlijk ontwikkeltraject: “We geven voorafgaand aan het traject, leidinggevenden inzicht in hun voorkeur leiderschapsrollen met behulp van een gevalideerde online test. Vervolgens bespreken we in een intake de uitslag met deelnemers en op basis hiervan worden samen de persoonlijke leerdoelen geformuleerd. De insteek van het traject is dat deelnemers zelf verantwoordelijk zijn voor de eigen leerdoelen en deze ook zelf willen ontwikkelen. Hierbij kijken we vooral naar welke talenten al in huis zijn. Enkele voorbeelden van leerdoelen zijn: hoe denk ik in mogelijkheden en niet in beperkingen; hoe zeg ik ‘nee’ zonder dat het ten koste gaat van de relatie met de ander; hoe praten we met elkaar in plaats van over elkaar en hoe herken ik verzuimsignalen en ga ik hierover het gesprek aan?”
Praktijkgericht leren door zelf ervaren
Het traject is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door gekwalificeerde vormende trainers met ervaring in competentie-ontwikkeling en in de schoonmaak. De werkvormen zijn interactief en afwisselend en afgestemd op de doelgroep, waarbij ze praktijkgericht en ervarend leren. “Bij ieder thema hanteren we een 3-traps raket, dat wil zeggen dat we eerst een oefening doen waarbij deelnemers onverwacht met een bepaalde situatie geconfronteerd worden en hun meest natuurlijke gedrag laten zien. Vervolgens volgt ‘een snap-stap’ waar aan de hand van praktische modellen en stappenplannen de achterliggende theorie wordt uitgelegd. Ten slotte worden de benodigde vaardigheden geoefend in een eigen praktijksituatie, bijvoorbeeld door rollenspellen (met trainingsacteur). “
De oefeningen zijn gericht op concreet gedrag, maar kunnen ook een fysieke of emotionele insteek hebben. Deelnemers krijgen inzicht in het effect van hun eigen gedrag, worden uitgedaagd tot zelfreflectie en ervaren ‘nieuw’ gedrag buiten de eigen ‘comfort zone’. Het effect van de training evalueren we op vier niveaus: tevredenheid van de deelnemers, verworven kennis, toepassing van competenties en in welke mate de leeractiviteit bijdraagt tot een prestatieverbetering van de organisatie.
Borging door persoonlijke nazorg
Het geleerde wordt toegepast in de praktijk aan de hand van tussentijdse opdrachten en ervaringen besproken op de volgende trainingsdag. Waardevolle inzichten en concrete acties worden vastgelegd in een persoonlijk logboek, die wordt besproken met de eigen leidinggevende. Na afloop van de trainingen kan gekozen worden voor een RAS-examen met erkend diploma en vindt er nog een individuele coachingsessie plaats.
Het traject wordt aangeboden door middel van een open aanbod, maar kan ook in-company op maat verzorgd worden. De leidinggevende van de leidinggevenden kan hierbij gebruikmaken van een ‘coach de coach’-module en voor een optimale beklijving zelf aan de slag met zijn team door middel van intervisie om een omgeving te creëren, waarin geleerd wordt van en met elkaar.
“Het management betrekken we actief bij het proces en wordt mede verantwoordelijk gemaakt voor het resultaat. Na het trainingstraject of het RAS diploma houdt het dus niet op: we kunnen jou en/of je team blijven ondersteunen door middel van bijvoorbeeld individuele of teamcoaching. Op deze manier zorgen we samen voor een betere performance!”
Klik voor meer informatie op deze link naar de website van Alpheios