Blog: Keurmerk ‘Er was eens… De natte dweil’
Met deze prikkelende titel moet ik zeker uw aandacht getrokken hebben. Waar zal dit over gaan? Heel simpel, een natte klets in ieders gezicht die nu nog niet weet welk keurmerk in de schoonmaakbranche echt meters kan maken en de vloer streeploos en netjes achterlaat.
Maurice Rutgrink schreef een jaar geleden een blog over Keurmerken getiteld ‘Een keurmerkje hier… Een keurmerkje daar…‘. De schoonmaakbedrijven smulden ervan, maar snappen ook opdrachtgevers het werkelijke belang van keurmerken en welke nu echt relevant zijn in onze schoonmaakbranche? Daarom zie ik het nu als mijn magische taak om een blog voor iedere geïnteresseerde lezer te schrijven en laat mijn verhaal eigenlijk naadloos aansluiten op die van Maurice.
Er was eens… voor de opdrachtgevers
U bent op zoek naar een goed schoonmaakbedrijf dat u kunt vertrouwen op een juiste prijs-kwaliteit, samenwerking, enthousiaste schoonmaakmedewerkers en transparante en duidelijke manier van communiceren. Ofwel een partner die ervoor zorgt dat u alleen oog kunt hebben voor de core business met de wetenschap, dat uw medewerkers blij in een schone en veilige omgeving werken. Dit is niet het plot van een spannend zoetsappig sprookje, maar kan voor elke opdrachtgever de frisse werkelijkheid zijn.
Er was eens… voor de schoonmaakbedrijven
U bent als schoonmaakorganisatie, groot of klein, trots op uw vak en wil graag laten zien aan de (potentiële) opdrachtgevers, dat u een bedrijf bent dat zijn vak serieus neemt. U werkt volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt de cao serieus en bent goed voor uw medewerkers; tenslotte zijn zij uw basis voor het succes. Ofwel een partner dat ervoor zorgt dat de opdrachtgever alleen oog hoeft te hebben voor zijn core business en uw blije medewerkers verzorgen de schoonmaakdienstverlening, zodat zij zorgen voor een schone en veilige werkomgeving bij de opdrachtgever. Ook dit is niet het plot van een spannend zoetsappig sprookje, maar kan voor elk schoonmaakorganisatie de frisse werkelijkheid zijn.
Hoe zorgen alle partijen dat dit sprookje uitkomt?
De opdrachtgever gaat serieus op zoek naar een schoonmaakbedrijf en daarbij zoekt hij online naar bedrijven in de buurt, vraagt collega’s of zij een goed bedrijf weten, schrijven een aanbesteding uit met of zonder behulp van een intermediair. Of wordt zelf benaderd ‘op het juiste moment van ontevredenheid’ door een schoonmaakbedrijf en heeft vervolgens een gesprek. Kortom, ik mag constateren dat er genoeg te kiezen is om contact met elkaar te krijgen voor alle partijen in dit realistische sprookje.
Wie is nu de prins/prinses op de witte schrobzuigmachine?
Ik denk dat ‘de eerste stap’, ofwel de keuze, niet veel verschilt van de manier waarop u uw kassarij bepaalt of kan ik beter zeggen “de kassière” bij het boodschappen doen, bij wie u kantoorartikelen bestelt of koffie of ICT inkoopt. Want u gebruikt uw logisch verstand, u heeft wel of geen klik met de ander en zijn/haar organisatie, u volgt wanneer nodig de wettelijke richtlijnen en schrijft een aanbesteding uit of u vertrouwt op het advies van een collega of bekende.
En dan kan die prins of prinses al direct dé juiste zijn in de eerste ontmoeting of gesprek. Want laten we wel zijn dat er voldoende gerenommeerde schoonmaakbedrijven zijn, die direct tot de verbeelding spreken om vervolgens samen met elkaar nog lang en gelukkig samen te werken. Of het sprookje krijgt nog wat twists, doordat er ‘gestreden’ mag worden in een offertetraject, waarbij meer sprookjeshelden hun gevechtstechnieken mogen laten zien in het aanbestedingssteekspel.
Keuzestress kun je verminderen door de juiste kikker te kussen
Oké, mijn innerlijke enthousiasme laat mij nu misschien een beetje doorslaan, maar ik bedoel eigenlijk dat een van de stressverminderende liefdesdrankjes een juist keurmerk is.
U kiest een bedrijf dat voldoet aan een aantal criteria die u zelf opstelt.
U kijkt naar verschillende zaken die belangrijk voor u zijn.
En een van die zaken is of het schoonmaakbedrijf een keurmerk heeft.
Loopt u hier nu vast, want er komen steeds meer schoonmaakkeurmerken in omloop, waarvan u eigenlijk geen idee heeft wat deze precies inhouden. Hoe kunt u nu snel beslissen welke kikker dat kusje moet krijgen zonder eerst dikke boekwerken door te hoeven nemen? Lees snel door…
Wat zijn de juiste keurmerken/certificeringen in de schoonmaakbranche?
Ik zal u vertellen wat mijn glazen bol laat zien, want het is allemaal niet zo moeilijk.
Ja, iedereen kan certificaten en keurmerken afgeven, maar u wilt toch geen schoonmaakbedrijf dat te koop loopt met het keurmerk genaamd De natte dweil?
Als vanouds zijn gerenommeerde en alom bekende certificeringen VCA, ISO en NEN-normeringen. En daarbij komen de twee geaccepteerde keurmerken in de schoonmaakbranche, te weten van de twee gevestigde brancheverenigingen Schoonmakend Nederland (veelal gericht op de grotere schoonmaakbedrijven) en SIEV (Schoonmaken Is Een Vak), die zich focust op het mkb in de schoonmaakbranche.
Beide verenigingen hebben een erkend en geregistreerd keurmerk voor hun leden. Deze keurmerken worden erkend door de meeste adviesbureaus. Ook zijn deze keurmerken onderdeel van nationale en Europese aanbestedingen. Deze keurmerken zijn Keurmerk Schoon (Schoonmakend Nederland) en SIEV Keurmerk (SIEV). Ze zijn solide en erkend, en de audits worden gedaan door externe bedrijven die geregistreerd staan bij de grotere certificeringsbedrijven, zoals Veritas, Kema en Cetadrex.
Mocht u nog niet overtuigd zijn? Ga dan naar de website van de Arbeidsinspectie: https://www.inspectie-checklist.nl/checklist/schoonmaak/vragen. In de uitleg staan beide brancheverenigingen genoemd hoe je kunt controleren of een schoonmaakbedrijf voldoet aan de NEN 4400-1 norm.
Door de keuze te laten vallen op een schoonmaakbedrijf dat aangesloten is bij een van deze twee brancheverenigingen, weet u dat u een bedrijf binnenhaalt waarvan de werkwijze binnen de eisen ten aanzien van het daarbij behorende keurmerk gewaarborgd is.
Keurmerk ‘Er was eens… De natte dweil’
Buiten de voornoemde keurmerken van beide brancheverenigingen zijn er nog veel anderen bedrijven actief op de schoonmaakmarkt met eigen keurmerken. Er wordt driftig met de commerciële wervingstoverstokjes gezwaaid. Veel schoonmaakbedrijven zijn niet altijd bekend met de werking van een keurmerk of hebben niet de financiële middelen om voor een gedegen keurmerk te gaan. Zij worden vaak betoverd door uitspraken dat het keurmerk wordt bijgeschreven in het Keurmerkregister. En dat de prijs van het keurmerk c.q. de eisen van een keurmerk zodanig zijn, dat iedereen zich een keurmerk kan veroorloven.
Maar wat is een dergelijk keurmerk waard voor het schoonmaakbedrijf? Of bekeken vanuit het standpunt van een opdrachtgever. Suggereert de naam van een keurmerk dat met dit keurmerk u een vakbekwaam schoonmaakbedrijf binnen haalt?
En ze maakten nog lang en gelukkig schoon…
Wat is nu de moraal van dit verhaal? In de wereld van keurmerken draait het om essentiële zaken, die waarborgen dat hetgeen afgesproken en beloofd is, ook nagekomen wordt. En dat dan daar externe partijen op toe zien. Dus niet even een bezoek afleggen, een en ander inspecteren en u heeft als schoonmaakbedrijf een keurmerk voor twee jaar en daarna zien wij wel verder.
U als opdrachtgever wil met een serieus schoonmaakbedrijf in zee. Gebruik uw ondernemersgevoel en ga voor gewaarborgde kwaliteit! Daarmee is het zeker niet zo dat een schoonmaakbedrijf zonder enig keurmerk per definitie een slecht bedrijf is. Als het goed is, kiezen zij voor een ander model, waarin zij zelf voor de borging zorgen zonder een keurmerk aan de wand te hebben en kunnen dat heel duidelijk aan u voorspiegelen. Of u gaat met een schoonmaakbedrijf in zee, dat met trots zwaait met het Keurmerk De natte dweil.
Sprookjes bestaan…..voor hoelang het duurt.
Ik wens in ieder geval alle lezers dat uw schoonmaaksprookje uitkomt. Mocht u toch de verkeerde kikker kussen, geen probleem want… het blijft een natte glibberige kikker. En in sprookjes krijg je altijd een nieuwe kans. Succes!
Laetitia Simonis
vice-voorzitter SIEV