Essity jaarcijfers 2017: 8% omzetgroei en 10% energie-efficiëntie
Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity heeft een samenvatting van haar activiteiten op het gebied van duurzaamheid, het zogeheten Sustainability in Brief, gepubliceerd. Daarnaast is het uitgebreide jaarlijkse verslag beschikbaar, waarin het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf – bekend van onder andere Tork, TENA, Libresse, Edet, Demak’UP, Tempo en Plenty – de behaalde resultaten van 2017 laat zien vanuit een sociaal, economisch en duurzaam perspectief.
Omzetgroei
De splitsing van SCA in 2017 resulteerde in twee beursgenoteerde bedrijven: bosbedrijf SCA en hygiëne- en gezondheidsorganisatie Essity. Het eerder geacquireerde BSN Medical werd opgenomen in Essity. De wereldwijde netto-omzet van Essity nam in 2017 toe met 8%, de organische omzet steeg met 1,2%. De netto-omzet in Nederland bedroeg in 2017 3,286 miljoen Zweedse Kroon (+/- € 319 miljoen).
Toegenomen energie-efficiëntie
Essity zet zich op verschillende gebieden in om haar invloed op het milieu te verminderen, onder andere door gebruik te maken van de nieuwste technologieën voor een zo efficiënt mogelijke productie. Wereldwijd, maar ook in Nederland. Zo werd in de fabriek in Cuijk, waar oud papier wordt verwerkt tot tissue-producten, afgelopen jaar een nieuwe machine in gebruik genomen waarmee de energie-efficiëntie met 10% is gestegen en de CO2-uitstoot op jaarbasis met 13.000 ton gereduceerd. Wereldwijd werd van al het productieafval het afgelopen jaar 62% gerecycled. Essity heeft als doel om uiteindelijk 100% van haar productieafval te recyclen en hergebruiken.
Essity’s inspanningen voor duurzaamheid leidden in 2017 tot een erkenning van Corporate Knights in de top 100 meest duurzame bedrijven ter wereld en een European Paper Recycling Award van het Europees parlement voor Tork PaperCircle, ‘s werelds eerste recycling service voor papieren handdoeken.
Lees hier het volledige Annual & Sustainability Report.
Lees hier Sustainability in Brief
Over Essity
Essity is een vooraanstaand internationaal hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich inzet voor het verbeteren van welzijn met producten en oplossingen voor dagelijks gebruik. De naam Essity is een combinatie van de woorden essentials en necessities. Ons duurzame businessmodel creëert waarde voor mens en natuur. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via de toonaangevende internationale merken TENA en Tork, en andere sterke merken waaronder Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2017 bedroeg ca. SEK 109 miljard (EUR 11,3 miljard). Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm.