Onderzoek: schoonmaak populaire bijbaan onder jongeren
Een baantje bij een supermarkt, in het bijzonder bij de Albert Heijn, is de meest populaire bijbaan onder Nederlandse jongeren. Ook schoonmaak blijkt populair en onder steeds meer jongeren.
Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van dienstverlener CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde voor de populairste bijbanen onder jongeren in 2017. Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Albert Heijn trekt de meeste jongeren aan, gevolgd door supermarktketen Jumbo. De top vijf van populairste supermarkten bestaat verder uit Dirk, Lidl en Plus.
Meer jongeren in schoonmaak
Andere werkplekken die (naast supermarkten) populair zijn onder de werkzoekende jeugd, zijn onder meer retailzaken, horecagelegenheden, postbezorging en schoonmaakbedrijven. Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.
Jongeren minder vaak werkzoekend
Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor. 6Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.
Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.
Meer over het onderzoek op de onderzoekspagina van CV ster.