25 januari 2018

Asito en CSU winnen beide Best Practice Award

And the winner is… Nee, the winners are…, want de zesde Best Practice Award verkiezing kent twee winnaars: CSU met ABN Amro en Asito met Dimense. De spannende finale vond vanmiddag plaats op de Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer in de Jaarbeurs Utrecht.

“Het was dit jaar vanwege de hoge kwaliteit lastig om een keuze te maken. Uiteindelijk heeft de jury gekozen voor een breed palet van verschillende Best Practices. Het publiek heeft ons daarin gevolgd”, legde Kees Blokland, voorzitter van de jury uit over de keuze van de vier genomineerde finalisten. “Dit heeft geleid tot vier kanjers van Best Practices.” Uit deze vier kanjers werden geen een maar twee winnaars gekozen: CSU en Asito.

Kern van de boodschap
ABN-Amro: circulaire samenwerking. “Al bij de bouw van Circl was circulariteit voor ABN-Amro het uitgangspunt. Dit is doorgezet in de feitelijke exploitatie van Circl. Alle facilitaire medewerkers werken met de andere facilitaire disciplines samen. Elke dag starten ze vanuit de zogenaamde dagstart. Daar horen de werknemers wat die dag van belang is en waar ze zich op moeten richten. Elke dag weer wordt van alle facilitaire medewerkers verwacht dat ze goede ideeën hebben, deze delen en uitvoeren’, licht mevrouw Jeurink, projectleider van Circl, de Best Practice toe. Ze vervolgt: ’Dit concept én de schoonmakers krijgen hier de waardering die het verdient.”

“Asito is ontzettend trots op Margriet en haar team!” Voor Dimence (GGZ-instelling) en Asito voelde alleen de nominatie al als een overwinning voor de mooie ketensamenwerking. Client participatie is alleen mogelijk als alle partijen optimaal samenwerken en dat is uitstekend gelukt. De Best Practice beschreef onder andere werknemer Jeroen, die tijdens een film werd geïnterviewd over zijn ervaringen. Jeroen is bij Dimence binnengekomen als patiënt en weggegaan als werknemer van Asito. Deze nominatie won de internetstemming en publiekstemming.

Andere ketensamenwerkingen
De Ketensamenwerking FMO – Hago Next viel op doordat schoonmakers volledig zijn opgenomen in het facilitaire team. “We behandelen de schoonmakers als eigen collega’s, die bovendien nog eens 10% bonus van FMO ontvangen, bovenop het salaris dat ze van hun eigen werkgever ontvangen”, aldus mevrouw Kamp, manager Facility Services van FMO. De combinatie NHL Stenden Hogeschool – Effektief Groep ging over een nieuw facilitair concept, waar schoonmakers van het begin af aan hebben meegewerkt. “We hebben de dienstverlening samen met de opdrachtgever en de andere leveranciers aangepast op het nieuwe concept. Samen zorgen we ervoor dat studenten en medewerkers prettig op school kunnen leren en werken”, aldus de heer Rutten, directeur Fysieke Leer- & Werkomgeving bij NHL Stenden Hogeschool.

Over de Best Practice Award
Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.

Deel dit artikel

Ook interessant: