5 april 2017

SCA splitst zich in twee beursgenoteerde bedrijven

SCA, het toonaangevende hygiëne- en bosproductenbedrijf, wordt gesplitst in twee beursgenoteerde bedrijven. Eén bedrijf zal bekend blijven onder de naam SCA, een efficiënt en financieel gezond bosbedrijf dat zal bestaan uit de bosproductenoperaties en al het bosgebied dat op dit moment in het bezit is van de SCA Group. SCA’s hygiëne business, bestaande uit de huidige business areas Personal Care en Tissue, en daarnaast uit het recent geacquireerde bedrijf BSN medical, wordt een toonaangevende, wereldwijde hygiëne- en gezondheidsorganisatie met de naam Essity.

De uitkomst van de stemming door de aandeelhouders vandaag (5 april 2017) tijdens hun jaarlijkse vergadering was positief met betrekking tot het voorstel van de SCA Board of Directors om het bedrijf op te splitsen. De split wordt uitgevoerd op een geschikt moment na het realiseren van het listing proces, maar niet later dan in de tweede helft van 2017.

Waardevergroting
Magnus Groth, momenteel President en CEO van SCA en toekomstig President en CEO van Essity, zegt: “Ik ben blij dat de aandeelhouders het voorstel van de Board of Directors, betreffende twee beursgenoteerde bedrijven, ondersteunen. Dit zal de waarde voor aandeelhouders vergroten door een toenemende focus, waarde voor klanten en ontwikkelingsmogelijkheden en het zal beide organisaties in staat stellen hun strategieën succesvol te realiseren. Wij zien uit naar een interessante toekomst voor onze beide sterke beursgenoteerde bedrijven.”

Afgenomen synergie
SCA is opgericht in 1929 als een bosbedrijf, opererend in Zweden. Door de jaren heen breidde het bedrijf uit, zowel geografisch als in andere zakelijke activiteiten, zoals papierproductie, personal care, consumer tissue en Away-from-Home tissue.

De synergie tussen de operaties is afgenomen in de loop van de tijd. In 2016 besloeg de hygiene business 86% van de Group’s netto omzet en de bosproducten business 14%.

Essentials & necessities
Na de split zal Essity een toonaangevend wereldwijd hygiëne- en gezondheidsbedrijf zijn, dat personal care- en tissueproducten ontwikkelt, produceert, vermarkt en verkoopt. Essity vloeit voort uit de woorden ‘essentials’ en ‘necessities’ en past goed bij de producten die de nieuwe hygiëne- en gezondheidsorganisatie aanbiedt; producten die we elke dag gebruiken. Essity’s visie is ‘Dedicated to improving well-being through leading hygiene and health solutions’.

Levens verbeteren
Verkoop vindt plaats in ongeveer 150 landen via een aantal sterke merken,  waaronder wereldwijd TENA voor incontinentie producten en Tork voor Away-from-Home tissue; daarnaast onder regionale merken- als Libresse, Tempo, Edet, Demak’Up en Plenty. Met de acquisitie van BSN medical, een vooraanstaand bedrijf in medische oplossingen , versterkt Essity de capaciteit op het gebied van de gezondheid met merken als Leukoplast, Cutimed, JOBST, Delta Cast, Delta Lite en Actimove.

“Hygiëne en gezondheid zijn noodzakelijk om levens te verbeteren en onze producten en oplossingen spelen een essentiële rol in het verhogen van welzijn voor iedereen, overal”, zegt Magnus Groth.

SCA behoudt naam
De bosproducten business behoudt de naam SCA. SCA bezit 2.6 miljoen hectare bos in Noord-Zweden, een gebied dat 5% van de oppervlakte van Zweden beslaat, wat het tot de grootste particuliere bosbezitter in Europa maakt. Met deze unieke bron als basis heeft SCA een financieel gezonde industrie ontwikkeld, ontworpen om de hoogste waarde voor het bos te creëren, een bron-efficiënte industrie waar de gehele boom wordt gebruikt om waarde te genereren. De producten van de bos business bestaan uit hardhout producten, pulp, kraftliner, publicatie papier en hernieuwbare energie.

Deel dit artikel

Ook interessant: