Column: Nee, geen opleiding, alstublieft!
Ons moemoe (oma op zijn Vlaams) werd 90 en mijn dochter, Roos, wilde gitaar spelen tijdens het verjaardagsfeest. Drie uitdagingen: Roos bezat geen gitaar, speelde geen gitaar en het was kortdag.
In drie weken gitaar leren spelen leek mij ‘mission impossible’. Ik stelde voor privégitaarlessen te sponsoren. “Hoeft niet, Mama, ik kan het zelf”, antwoordde dochterlief.
Roos vond een oude gitaar bij mijn ouders op zolder. Bestelde zes nieuwe snaren online. Zocht op YouTube hoe je snaren vervangt en leerde met de gratis app ‘Yousician’ gitaar spelen met veel ‘goesting’ (Vlaams voor enthousiasme). De dag van het feest kwam en onze Roos bracht een ontroerende gitaarballade. ‘De moemoe’ blij verrast en ik fier op de zelfredzaamheid van mijn dochter.
De volgende ochtend stelde ik voor dat Roos zich zou inschrijven voor gitaarlessen bij de muziekacademie. Haar antwoord: “NO WAY!” Geen haar op haar hoofd, die eraan dacht om op een georchestreerde manier gitaar te leren spelen. Ze had genoten van het zelfstandig leren: alleen liedjes oefenen, die zij leuk vond en niet de verplichte muziekschoolnummers.
Spiegelmomentje voor deze moeder! Ik forceerde mijn dochter in het klassieke leren, terwijl ik al jaren pleit in schoonmaakland dat leren anders moet: beter schoonmaken moet het doel zijn! Weg met het leren om te leren. Weg met verplichte eind- en toetstermen over schoonmaaktechnieken en schoonmaakmaterialen, die niet van toepassing zijn op de werkplek. Stop met leren om een vinkje in een personeelsdossier te zetten, of met leren omdat er een cao-verplichting is…
Hoe ziet dat nieuwe leren in de schoonmaak er dan uit? Schoonmaaktechnieken leer je via een app, die op jouw tempo de technieken aanleert die je nodig hebt, op het moment dat je ze nodig hebt! Schoonmaakproblemen on the job? Zet je Google Glass op en vraag hulp aan een coach. Of beter nog, oefen via een virtual reality-bril. Feiten zoek je op (je vergeet ze toch).
“Wordt al het leren dan digitaal of zelfstandig?”, hoor ik u denken. Absoluut niet! In een groep leren we vaardigheden van en met elkaar. We leren zelfredzaamheid; eigen verantwoordelijkheid nemen; samenwerken met mensen met een andere achtergrond; opkomen voor onze eigen mening. Vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn in ons werk, maar zeker ook in ons privéleven. Wat zou er gebeuren met onze schoonmakers als we ons nog meer focussen op sociale vaardigheden, die het fundament leggen voor een succesvol leven? Vitale en wendbare schoonmakers?
Wie zal het zeggen… Eén ding is zeker: men zal meer op ontdekking gaan en met meer goesting leren!
Mariska Binnemans,
manager Kenniscenter bij Alpheios