3 april 2017

Blog: Werk voor het oprapen in je achtertuin

Start-up, groeiversnellers, dat zijn de toverwoorden in innovatie. Iets vinden dat schaalbaar is, want alleen de groten blijven over… Is dat zo? En wat merken we ervan in ons dagelijks werk? Nieuw werk, ander werk, een betere dienstverlening? In deze blog een pleidooi voor kansen pakken op postcodeniveau :)!

Kaf tussen het koren in start-upland
Het is verleidelijk om mee te gaan met alles wat Start-up of Scale up heet. Veel energie en idealisme. Aan de andere kant de harde pegels van de investeerders. Resultaatgericht dus. Maar in hoeverre raken deze nieuwe spelers met hun hun innovaties ons in ons dagelijks werk?

De grote online platformen zeker! Whatsapp en LinkedIn zijn niet meer weg te denken in het organiseren van ons dagelijks werk. Maar er zijn er heel veel, die de eindstreep in de ogen van de grote investeerders niet halen. En misschien is de economie van de Startups ook niet zo’n heel gezonde. Er zijn veel faalkosten, de vraag is of we het zeker aanwezige talent, goed gebruiken.

Opschalen binnen je postcodegebied
Met name als het om innovaties in de uitvoerende dienstverlening gaat, is het hommeles met opschalen. Dat komt omdat de verschillen per postcodegebied vaak erg groot zijn. Andere klanten, andere medewerkers, andere leidinggevenden en andere samenwerkingspartners.

De kunst van dienstverlening is de kunst van afstemmen. Een dienst komt immers tot stand tussen de afspraken klant en dienstverlener samen maken. En daar zitten veel laagjes tussen. Een ploegbaas, een contractmanager, een inkoper, de HR-afdeling… Een hele kermis die afleidt van de focus op de echte klant, namelijk degene die direct baat heeft bij een goede uitvoering van de dienst. De passagier, de kantoormedewerker, de gast.

En natuurlijk, willen de klanten voor een groot deel hetzelfde. Vriendelijk bejegend, efficiënte hulp, plezier. Maar hoe je dat ter plekke invult, kan heel anders zijn.

Nu hebben al die kleine ploegjes van dienstverleners in een postcodegebied vaak hun eigen toepassingen. Met een beetje pech aangesloten op een ERP-systeem van hun moedermaatschappij. Ieder met zijn eigen app (soms via een start-up, soms met eigen knutselwerk), afrekenmethodiek en middelen en materialen. Dragen ze bij tot een betere dienstverlening en beter werk? Nee, veelal zijn ze slecht ontworpen, half geïmplementeerd en zorgen ze voor meer complexiteit in plaats van minder. Voor klant én medewerker.

Opschalen door samenwerken
Kortom, het is veel interessanter voor dienstverleners om te kijken van welk postcodegebied je deel uitmaakt en daar de samenwerking te zoeken. In plaats van de focus op je eigen interne organisatie. Ga uit van je eigen kracht. Als de kern van je dienstverlening goed in elkaar zit, kun je met elkaar op de randen versterken. In het delen van personeel, opleidingen, innovaties (eigen of van start-ups…).

Wie moet daar nu de lead in nemen? Slimme dienstverleners pakken de handschoen zelf op en gaan uit van hun eigen kracht. Leuker wordt het als ook de opdrachtgevers – winkels, overheden en bedrijven – als ‘vaste bewoners’ van het postcodegebied, de handen mee ineen slaan. Vaak hebben zij een direct én gezamenlijk belang bij een gezonde ontwikkeling van het postcodegebied. Meer klanten en meer tevreden burgers.

Samenwerken = vertrouwen bouwen = doen
Maar hoe kom je uit je eigen schulp? Stap 1 is om te kijken wie er nog meer in je postcodegebiedje zit. En wat gebeurt er eigenlijk? Waarop drijven we? Stap 2 is om met je buurman in gesprek te gaan over deze thema’s. Niet gelijk al te zwaar met KPI’s en bidboeken. Nee, gewoon een beetje polsen, bij voorkeur niet binnen vier muren. Maar ga samen eens wandelen in je postcode. Samen kansen spotten, vertrouwen bouwen en op pad gaan.

Tips:

 

Karolien Niederer is gefascineerd door de toekomst van hands-onwerk. Wat worden nieuwe taken? Met welke technologie en welke manieren van rganiseren? Vanuit haar ervaring in facilitaire en personele dienstverlening bij Vebego Innovations en PWC verbindt ze nu deze grote maatschappelijke uitdaging met de (innovatie)praktijk van alle dag via HotSpotLab. Met als doel de werkvloer en de dienstverlening met innovaties te laten excelleren.

Deel dit artikel

Ook interessant: