Column: De (on)macht van de inkoper
Het inkoopvak verandert. Al jaren en steeds sneller en meer. Wie op de stoel van de inkoper gaat zitten, moet heden ten dage de digitale pet passen en een aardig woordje over de grens spreken. Internet of things, big data, commodity pricing; het zijn de trends en ontwikkelingen in de wereld van 2017. Wat al langer de trend is, is de stroom aan bezuinigingen. Jaar op jaar, keer op keer, minder steeds minder. Inkrimpende budgetten en toch producten en diensten op hetzelfde of, liever nog op, hoger niveau inkopen. Een uitdaging op z’n minst!
In de loop der tijd is het inkoopvak verandert van een mensgedreven vak naar een geldgedreven vak. Anno 2017 is het de aanbesteding – vol van regelgeving en grote stapels papieren – wat de klokt slaat. Niets ten nadele overigens van die regelgeving en uitleg op papier. Immers, het zet ons allemaal op scherp om conform de regels diensten te verlenen en producten te leveren. En ook om in die uitdaging van de inkoper mee te gaan en hem of haar nóg meer kwaliteit te leveren. Voor minder euro’s.
Kan dat? Ja, dat kan. We bewijzen het zelf met onze methode Smart Cleaning by Crohill. Wat enkele jaren geleden begon met een nieuw ontwikkeld materiaal voor pads en moppen – dat extreem absorberend is én dat vuil bij het uitspoelen ook weer loslaat – is inmiddels uitgegroeid tot een hele lijn met producten en materialen die echt slim schoonmaken. Smart Cleaning dus. Dat slim zit ‘m in de materialen, resultaten, ergonomische aspecten, kosten en duurzaamheid. Duurzaamheid in tweeërlei zin: milieu én mensen. En dat levert een schoonmaakbedrijf rendement op: keiharde euro’s ‘onder de streep’. Want op arbeid valt te winnen. Voor mens en portemonnee. Dat bewijzen we en dat krijgen we ook bevestigd. Door bedrijven, door objectleiders, door schoonmakers; de mensen die dagelijks met het schoonmaakvak bezig zijn! Hun praktijk leert ons dat het essentieel is dat werkvloer en inkoop nauw met elkaar verbonden zijn. Daarin hebben we – soms – nog één hobbel te nemen.
Pim Hilgerdenaar,
directeur Crohill