2016: € 100 miljoen groei Kärcher meer dan sectorgemiddelde
Kärcher’s groei blijft op koers: in het financieel jaar 2016 realiseerde Kärcher een omzet van € 2,33 miljard en steeg de verkoop met meer dan € 100 miljoen, met name bijna 5%. Daarmee werd alweer een sales record gebroken. Ook het aantal medewerkers is gestegen. Eind 2016 stelde Kärcher 11.862 mensen tewerk in 65 landen wereldwijd – meer dan 500 werknemers meer dan het voorgaande jaar.
“Onze groei het voorbije jaar was twee keer zo groot als het sectorgemiddelde,” aldus Hartmut Jenner, Chief Executive Officer en voorzitter van de raad van bestuur. “Waren de sterke muntfluctuaties er niet geweest, dan zou onze groei – meer dan 7% – nog groter geweest zijn. Bemoedigend is dat onze omzet in de respectievelijk nationale munteenheden op bijna alle markten is gestegen.”
Meer dan 100 nieuwe producten
In 2016 lanceerde Kärcher meer dan 100 nieuwe producten. Op de professionele markt bracht de producent van reinigingsapparatuur een volledig nieuw ontwerp van het pistool voor hogedrukreinigers, met een trekker die gebruik maakt van de terugslag van het water. Naast een nieuwe reeks hogedrukreinigers, lanceerde Kärcher ook de FC 5 floor cleaner voor eindgebruikers, een totaal nieuw apparaat dat stofzuigt en dweilt in één beweging.
Substantiële investeringen
Kärcher deed ook substantiële investeringen in 2016. In de hoofdzetel in Winnenden (D) werd het nieuwe klanten- en bezoekerscenter geopend. De voorbije jaren investeerde het familiebedrijf meer dan € 30 miljoen in kantoren, een auditorium en experience-center op de site in Winnenden. De volgende uitbreiding, een gebouw met 220 arbeidsplaatsen en een testunit voor wasstraten, werd reeds gepland voor 2017.
Sociaal engagement
Samen met zijn economische groei breidt Kärcher op internationaal vlak ook zijn sociaal engagement uit. Hiertoe behoort de restauratie van historische monumenten, evenals de steun aan non-profit organisaties. In 2016 reinigde Kärcher onder meer het Hermann-monument in Detmold en het historische Fort Anping in Taiwan, met gebruik van eigen technologie en experts. Onderdeel van zijn sociale engagement is de ondersteuning van SOS Kinderdorpen in Duitsland en in het buitenland, met reinigingsapparatuur en schenkingen. In samenwerking met het Global Nature Fund werden in 2016 groene filtersystemen gebouwd voor dorpsgemeenschappen in Mexico en Columbia.