6 februari 2017

Hoera, 5 jaar!

Vandaag 47 jaar geleden werd ik vijf jaar. Papieren slingers in de huiskamer, de fleurige zonnelampion voor de ramen, een tulbandcake uit de Tomado-pan (op het gasfornuis gebakken), trakteren op kleuterschool De Berenhoek en een groots cadeau van opa en oma: een blauwe kinderwagen. Het zijn zo enkele herinneringen van toen.

Vandaag vijf jaar geleden werd Schoonmaakjournaal geboren. Het eerste online vakblad voor en door de professionele schoonmaakbranche. Ik vierde de ‘geboorte’ met het team, dat zich enorm had ingezet om een website en app – toen nog heel bijzonder – te bouwen en ik vierde het met diverse zakenrelaties, die de website met schoonmaakkracht inhoud en richting hebben gegeven. Op 6 februari 2012 fietste ik begin van de middag naar de Hema om taartjes op te halen. Taartjes met het Schoonmaakjournaal-logo. Hoe trots was ik. Maar vooral hoe nieuwsgierig was ik, want die dag was Schoonmaakjournaal live gegaan. Een gevoel van erop of eronder. Immers, die dag zouden we weten of ik de goede afslag had genomen: van papier naar digitaal. Dat kregen we snel bevestigd: 2654 clicks en bijna 600 unieke bezoekers.

We hebben ons weg voortgezet, dat heeft u gemerkt. We zijn super trots op het bereikte: ruim 2500 clicks op het best gelezen artikel enkel via onze website, een bereik van meer dan 9000 mensen via onze company page op LinkedIn, 11.000 unieke bezoekers aan onze website per maand, meer dan 13.000 bezoeken aan onze België-pagina, bijna 27.000 views voor een van onze films op ons eigen YouTube-kanaal, meer dan 130.000 views per bannerslot van een halve maand, meer 250.000 binnenkomers jaarlijks via onze homepage www.schoonmaakjournaal.nl en ruim half miljoen pageviews per jaar. Duizelingwekkende cijfers.

Daar waar de branche vaak over zichzelf roept erg conservatief te zijn, vind ik het ‘nogal’ meevallen. Schoonmaakbedrijven, producenten, importeurs, facility managers, inkopers, adviesbureaus, groothandels, dienstverleners in onder meer toilethygiëne, opdrachtgevers, thuis-/gezondheidszorg, opleidingsinstituten en andere schoonmaakprofs zijn collectief omgegaan van off line naar online. Staan zij aan de vooravond van de volgende stap: robotisering? De schoonmaakrobot krijgt steeds meer voet aan de grond, daar waar digitalisering en big data al redelijk ingeburgerd zijn. We zien het nut en de noodzaak van de verbinding tussen verschillende datasets in. We kunnen ermee ‘in control’ zijn. We kunnen ermee winnen.

In vijf jaar Schoonmaakjournaal gebeurde er veel. Uiteraard niet zonder de steun en samenwerking met vele tientallen relaties en klanten. Dat we samen sterk zijn en dat we samen de branche in een positief daglicht kunnen stellen (en dat ook doen), mag de verkiezing van De Beste Schoonmaker in 2014 en de Dag van de Schoonmaker in 2016 bevestigen. Eerstgenoemde was interim (en dus eenmalig), laatstgenoemde krijgt dit jaar een vervolg op donderdag 15 juni. Voor uw agenda, voor uw medewerkers, voor uw en ons aller branche.

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: