Column: Verbazend gemakkelijk
Al jaren lang verbaas ik me erover dat je met een glimlach, zekerheid en vastberadenheid bij bedrijven, instellingen en scholen naar binnenkomt. Met alle discussies over veiligheid en alertheid van en bij klanten, dan verwacht je dat de afgelopen jaren lering is getrokken uit de opgedane ervaringen. In mijn beleving is niets minder waar.
Zo herinner ik me dat ik bij Dolmans kwam werken. Ik kreeg de lijst met objecten/klanten en kon op pad als rayonmanager. Zo gebeurt het vaak nog steeds bij schoonmaakbedrijven: er is weinig tijd om je bij alle klanten je voor te stellen. Dit was en is een taak voor jezelf. Zo wilde het geval dat ik een school binnen liep, waar zij me nog niet kende, en ik de conciërge begroette met: “Goedemorgen, ik ben Edgar van Engelen van de firma Dolmans”, en ik door liep. Er werd me geen strobreedte in de weg gelegd. Geen vragen gesteld, enkel een begroeting terug. Ik kon alle ruimten in; niemand die me iets vroeg. Dit was geen incident; het gebeurde met enige regelmaat bij klanten waar ik voor het eerst kwam.
Nog steeds loop ik bij klanten van mijn klanten binnen met een glimlach, een kleine introductie en ik mag mijn gang gaan. Alleen. Nu weet ik dat ik betrouwbaar over kom, maar iemand met minder goede bedoelingen en betrouwbaar overkomt, kan het zelfde doen.
Omdat ik laatst hier weer tegenaan liep, wil ik dit toch onder de aandacht brengen. Want als er iets bij een klant gebeurt, wordt gauw naar de schoonmaak gekeken. Als schoonmaakbedrijf, toeleveranciers en adviseurs is het onze plicht om de klanten te wijzen op deze punten. Dat ze alert moeten zijn wie binnenkomt onder de naam van het schoonmaakbedrijf, toeleverancier of adviesbureau.
Edgar van Engelen,
directeur van Clear4Clean