11 december 2015

Column: De kracht van klein of de macht van groot?

Door een aantal wijzigingen in onze organisatie heb ik de laatste maanden meer tijd gekregen om dat te doen, wat ik het belangrijkste vind om te doen: luisteren naar onze klanten, marktontwikkelingen volgen, kritisch kijken naar onze eigen prestatie en mogelijkheden creëren voor groei. En daarvoor moet je ‘buiten’ zijn! Tijdens diverse gesprekken met onze mooie klanten in het land, ben ik verheugd om te zien dat veel groothandels en schoonmaakbedrijven nog steeds hun plek kunnen vinden en een goede boterham kunnen verdienen.

Van alle kanten horen we wel dat de rol van de groothandel onder druk staat. En daar kan ik mij in andere branches best iets bij voorstellen. De fabrikant weet steeds makkelijker de weg naar de klant te vinden via internet en social media. Maar ik denk dat de schoonmaakgroothandel hier een mooie uitzondering vormt! Ik zie uiteenlopende initiatieven op het gebied van service, ondersteuning en expertise, die een toegevoegde waarde betekenen op het ‘alleen’ leveren van product A op locatie B. Uiteraard zegt iedereen geen dozenschuiver te zijn, maar ik zie echt grote verschillen. Een aantal groothandels vindt zelfs dat zij zichzelf iedere vijf jaar een beetje opnieuw moet uitvinden en kritisch moet zijn en blijven op de rol als leverancier.

De schoonmaakbranche is een markt die in beweging is. Nu de economie aantrekt, geld weer een beetje gaat rollen en banken en investeerders op zoek zijn goede beleggingen, zien we ook een bundeling van krachten in schoonmaakland. Soms is dat jammer. Want zijn het niet juist die kleinere bedrijven die zo dicht bij hun klanten staan en alleen kunnen overleven door goed naar hun klanten te luisteren, te adviseren en dat stapje extra zetten om toch die ene levering nog vandaag weg te brengen?

Numatic bevindt zich vaak genoeg in dezelfde spagaat. Gaan we voor snel en groot? Of blijven we met behoud van onze cultuur, relaties en persoonlijke aandacht op deze koers doorvaren? Lastige vragen waarover wij ons ieder jaar weer buigen om keuzes te maken. Natuurlijk willen wij als speler van formaat meedoen met de grote partijen en onze expertise op het gebied van machines laten zien. In Nederland en België. Maar niet tegen elke prijs, en zeker niet door de prachtige kleinere ondernemingen uit het oog te verliezen. Numatic zal niet vergeten dat in de moeilijke jaren de trouw van onze klanten aan ons merk en onze mensen ons goed hebben gedaan.

En nu weer met de blik vooruit! Numatic sluit een mooi jaar af en alle seinen staan op groen voor een goede start van 2016. Met veel plezier kijk ik uit naar een nog grotere ISSA/Interclean in Amsterdam en andere evenementen, waar ik hoop u te mogen ontmoeten en successen te delen.

Rogier Moorman,
algemeen directeur Numatic International

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: