Initial steunt textielinzamelingscampagne van i-did
Jaarlijks gooien Nederlanders ongeveer 130 miljoen kilo textiel tussen het gewone afval. Om dit tegen te gaan en consumenten bewust te maken van de impact op het milieu, start i-did_slow fashion_movement (i-did) de MVO-campagne What moves you?. Samen met dertig bevlogen Bekende Nederlanders vraagt het bedrijf aandacht voor de noodzaak van textielinzameling, door consumenten en bedrijven te laten zien dat ook kapotte kleding van waarde is en als grondstof voor nieuwe producten kan dienen. Initial, marktleider in bedrijfskleding en sanitaire dienstverlening, steunt deze campagne als hoofdsponsor, omdat de campagne naadloos aansluit bij het duurzame ondernemerschap van de organisatie. Dit doet zij onder andere door afgeschreven bedrijfskleding als grondstof te leveren aan i-did.
Dertig dagen lang steunen dertig bevlogen Nederlanders deze campagne. Zij spreken zich uit over wat hen beweegt en ontwerpen hun eigen Circular Bag gemaakt van gerecycled vilt. Samen willen zij een beweging op gang brengen om de textielafvalberg te verkleinen. Na deze dertig dagen krijgt de campagne een vervolg: Wear me, share me, pass me on, waarin de Bekende Nederlanders de tassen doorgeven aan een ander om zo het recycleproces na te bootsen.
Nieuwe grondstof
Consumenten hebben het idee dat niet-herdraagbaar textiel afval is, terwijl oud textiel – en dus ook kapotte kleding – een nieuwe grondstof oplevert. De door de BN’ers ontworpen tassen zijn, net als reguliere producten en tassen van i-did, volledig gemaakt van gerecyclede materialen en geproduceerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Normaal is de collectie van i-did enkel zakelijk te bestellen, maar speciaal tijdens deze campagne is de Circular Bag, uit de vaste i-didcollectie, voor consumenten te koop, om zo de campagne te steunen.
Circulaire economie
Ook bij Initial staan MVO en circulaire economie centraal. In augustus 2015 presenteerde de organisatie het Benelux MVO-rapport. Daarnaast is Initial sinds kort lid van het Grote Bedrijven Netwerk van MVO Nederland. De steun aan deze campagne is een praktische uitwerking van het MVO-beleid van het bedrijf. Bovendien gaat het bedrijf, als leverancier van bedrijfskleding, zelf ook de grondstof voor de tassen leveren. Initial levert bedrijfskleding uitsluitend op basis van huurovereenkomsten. Dit betekent dat Initial eigenaar blijft van de kleding, van ook kapotte, niet herbruikbare kleding. Deze kapotte kleding stellen zij aan i-did beschikbaar om te hergebruiken.
MVO-ambities
Arjan Gundlach, marketing & sustainability director van Initial Benelux: “De werkwijze en doelstellingen van i-did sluiten perfect aan op onze eigen MVO-ambities. Bovendien stelt i-did ons in staat onze eigen retourstromen van niet-herinzetbare bedrijfskleding op een hoogwaardige manier te hergebruiken en zo een bijdrage te leveren aan de circulaire economie.”
“Wij zijn supervereerd dat Initial hoofdsponsor is van onze awarenesscampagne”, zegt Mireille Geijsen, oprichter van i-did_slow fashion_movement. “Het is een bedrijf dat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel heeft, elke dag met (bedrijfs)kleding bezig is en heel concreet de gebruikte kleding als grondstof aanbiedt voor onze viltproducten.”
Over i-did
i-did_slow fashion_movement gelooft in een sociale en circulaire samenleving. Een samenleving waarin producten en grondstoffen niet worden weggegooid maar opnieuw de basis vormen van nieuwe producten. Daarom herwaardeert de organisatie textiele grondstoffen en arbeidspotentieel: de designproducten van i-did worden gemaakt van afgedankte kleding en textieloverschotten en worden vervaardigd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Over Initial
Initial is wereldwijd marktleider in oplossingen voor veilig en hygiënisch werken en is actief in meer dan 45 landen. Door de jaren heen heeft Initial expertise opgebouwd op het gebied van verhuur, reiniging en onderhoud van bedrijfskleding in diverse sectoren, zoals zware industrie, lichte industrie, voedingsindustrie, retail en horeca. De organisatie heeft MVO en circulaire economie hoog op de agenda staan.
Op de foto: Mireille Geijsen, founder van i-did, geeft samen met Michiel Dekkers, mededirecteur van i-did, het startsein voor de campagne.