Column: Mijn droomproject
Soms zijn er dingen in je werkzame leven waarbij werkelijk alles klopt. Het zijn win-win-winsituaties. Duurzaam autowassen met één kopje water is zo’n project, waar je eigenlijk alleen maar van kunt dromen. Het is ondernemend, sociaal en ecologisch tegelijk. Ik ga u uitleggen waarom.
Wie Hago, en ons moederbedrijf Vebego, een beetje kent, weet dat wij bij Hago echte ondernemers zijn. We zijn altijd bezig met het verbeteren van werken in de schoonmaaksector, met vernieuwen en met nieuwe projecten. Maar we geloven ook heel erg in duurzaam, kiezen bij voorkeur voor groen en we geloven in een maatschappij, waarin iedereen recht heeft op werk en zo volwaardig mogelijk wordt ingezet. Over dat laatste maak ik me druk. Iedereen moet en kan meedoen. Ik vind het echt te bizar voor woorden dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt altijd maar langs de kant zouden moeten zitten. Als je dat vindt, moet je er ook wat aan doen.
Enige tijd geleden maakten we kennis met een autowastechniek, waarbij maar één kopje water wordt gebruikt. Deze manier van wassen is overgekomen uit Amerika en Australië waar water nu al aanzienlijk schaarser is dan in Nederland. De methode maakt gebruik van een biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel en een kopje water van hooguit 0,2 liter. Door de juiste combinatie van polymeer, zepen en water is er slechts een sprayflacon met een microvezeldoek nodig om de ramen of lak van de auto weer blinkend schoon te krijgen. Dat is wat voor ons, dacht mijn operationele team in Groningen gelijk. Daarmee kunnen we onze klanten extra servicen. Bovendien bespaart het ontzettend veel water. En dus gingen zij, naast hun reguliere werk, vol enthousiasme en overgave aan de slag. Maar we bedachten ook dat we medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, hiervoor in konden zetten. Het mes snijdt zo aan twee kanten.
Eigenlijk zouden veel meer werkgevers na moeten denken hoe zij deze mannen en vrouwen aan de slag kunnen helpen. Wij tonen met deze case aan dat dat helemaal niet zo moeilijk is. Je moet als bedrijf alleen maar bereid zijn iets creatiever te denken. Ik daag al onze klanten en collega-bedrijven uit ook zulke initiatieven op te zetten.
Manon Gaasbeek,
directeur Hago regio Noord & Midden