Column: Glazenwassersmafia
Met een ludieke folder waarschuwen glazenwassers uit Haarlem en omgeving hun klanten voor dubieuze collega’s uit Zaandam. “Onze reputatie wordt vervuild door een glazerwassersmafia”, schrijft men op de website van RTV NH. Regiocorrespondent @GejaSikma concludeert in haar redactionele bijdrage: “Het lukt de ramenlappers niet om er in gezamenlijk gesprek uit te komen. Volgens de Haarlemse ondernemers pikken de Zaankanters op een intimiderende wijze hun klanten in.”
Intimidatie. Wie met professionele glazenwassers spreekt, hoort deze term regelmatig vallen. Ze hebben met intimidatie te maken (gehad). In één woord afschuwelijk. Uit menselijk oogpunt, uit zakelijk oogpunt. Want voor de officieel erkende glazenwassers – voor wie OSB en meer dan veertig bedrijven volgende maand een geweldig vakevent optuigen – is het vechten tegen de bierkaai. De kleine zelfstandige, die met vakdiploma op zak, voor dag en dauw en door weer en wind, op pad is om een paar centen te verdienen. En dan zie je de mafia met jouw business bezig zijn. Op niet erkende wijze.
Het jammerlijke van dit alles is dat het fenomeen glazenwassersmafia niet van gisteren is. Maar buitengewoon jammer – of eigenlijk uitermate treurig – is ook dat er in de loop der jaren al vele initiatieven zijn genomen om die mafiapraktijken de kop in te drukken. Zo is er het Glazenwassersregister opgericht, waar consumenten op postcode of plaatsnaam het dichtstbijzijnd erkend glasbewassingsbedrijf kunnen opzoeken. Branche- en vakorganisaties als HBA en OSB, in het bijzonder het segment AWOG (Alles Weten Over Glazenwassen), hebben zich ingezet voor erkenning van het vak en het verdienmodel. In bovengenoemd voorbeeld uit Zaandam maakte een collectief van erkende glazenwassers en schoonmaakbedrijven een folder, waarin men de consumenten oproept om nieuwe glazenwassers te controleren op certificaten en registratie. En alsof al deze initiatieven niet genoeg zijn, zette de VARA in januari de landelijke televisie in: de redactie van Rambam maakte een reportage en ontdekte dat geweld en bedreigingen de normaalste zaak zijn binnen de glasbewassing. “De glazenwassers-oorlog gaat door”, concludeerde men na deze tv-productie. Het positieve van de 2-delige serie was wel, dat de politie de bedreiger van de ‘Rambam-glazenwassers’ heeft kunnen aangehouden. Een man uit Zaandam.
In datzelfde Zaandam gaat men nu weer in gesprek met gemeente, politie en de Belastingdienst. Waarschijnlijk wordt een speciaal inspectieteam ingezet om de glazenwassersmafia op te zoeken. Ondertussen brengt Height het betaalmiddel myPOS op de markt: een nieuwe mobiele betaalautomaat, waarmee ondernemers vanaf nu direct over hun geld kunnen beschikken. Bedoeld voor kleine ondernemers als… inderdaad, glazenwassers. Het maakt mij nieuwsgierig of de glazenwasser in onze woonwijk myPOS gaat aanschaffen. Of dat de ‘cashen’ blijft zegevieren. Met het risico om met een vette portemonnee op zak een klap in je nek te krijgen. Jammer, jammer, jammer. En vooral: dom, dom, dom.
Want glas- en gevelreiniging is zo’n mooi en divers vak. Komt u als schoonmaakbranchegenoot en glas- en/of gevelprofessional ook naar de Glazenwassers en Gevelbehandelaars Vakbeurs? Om het vak te bewonderen en kennis te nemen van de laatste trends en noviteiten. En natuurlijk om erkende glazenwassers te ontmoeten. Daarom: heel graag tot ziens op donderdag 4 en vrijdag 5 juni in het NBC in Nieuwegein.
Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal