Dolmans zet met FacilityApps een stap verder in beleving
Dolmans Facilitaire Diensten, een van de grootste facilitaire dienstverleners van Nederland, heeft FacilityApps omarmd voor de implementatie van apps op de werkvloer. Het contract voor twee jaar is onlangs getekend en de inrichting en implementatie van de app, inclusief een koppeling met het bestaande FMIS-systeem zijn al gerealiseerd. Dolmans zet met FacilityApps een stap verder voor een goede beleving binnen de facilitaire dienstverlening.
Volgens Albert van Wijk, algemeen directeur van de divisie Dolmans Facilitaire Diensten, is een Mobile Enterprise Solutions app-oplossing zoals FacilityApps die aanbiedt. Een uitkomst voor niet alleen de schoonmaak, maar voor het facilitair management. “We hebben onder meer het concept Schoon en Beleving, aldus van Wijk. “Daarbij vindt in kantoorgebouwen het meeste werk overdag plaats. We enquêteren de gebruikers en houden regelmatig steekproeven. Via een linkje komen ze in een enquêtemodule en dan krijgen ze de foto van hun servicemedewerker van Dolmans in beeld. Die vraagt: ‘Wat vindt u van mijn dienstverlening?’ Het wordt heel persoonlijk gemaakt. Dan komen er fantastische dingen naar voren en mensen zijn niet minder kritisch. Er is dus ook een dialoog. Dat is leuk, maar de app van FacilityApps gaat nog veel verder. Die brengt het communicatieproces in kaart tussen onze opdrachtgevers en onze rayonmanagers met real-time kwaliteitschecks en gespreksnotities waar direct actie op kan worden ondernomen. Dit is echt de toekomst nu”, aldus van Wijk.
Koppeling
Dirk Tuip van FacilityApps: “Natuurlijk zijn we blij dat zo’n grote dienstverlener als Dolmans voor ons kiest. In de gesprekken die we hebben gevoerd, viel met name op dat Dolmans een duidelijke visie op de toekomst heeft, daaraan wordt binnen het bedrijf stap voor stap gericht gewerkt en wordt in geïnvesteerd. Daarbij zien ze dat het bouwen van apps echt een specialistisch gebied is. Mede daarom hebben we bij de start van het project direct een koppeling gerealiseerd met hun bestaande FMIS-systeem.”
Klant meer en meer bepalend
Van Wijk vult aan: “Naast schoonmaakdiensten hebben wij ook onze tak Facility Management. De focus van Dolmans Facility Management ligt breder en voorziet in alle facilitaire services die binnen een gebouw kunnen voorkomen. Vanuit eigen beheer en samen met partners”, vertelt van Wijk. “We scannen de gehele facilitaire dienst, en samen met die klant stellen we de criteria vast. Vervolgens stellen we samen het profiel op van de eventueel benodigde externe specialisten. Het is dan aan de klant om te kiezen met welk soort facilitair dienstverlener hij in zee wil gaan. Ik geloof niet in het model dat één aanbieder alle diensten vanuit eigen kracht aanbiedt.”
Laagdrempelig en effectief
De kracht van een facilitair aanbieder moet volgens van Wijk zijn, dat hij op zijn beurt weer specialisten achter zich heeft staan zodat hij als hoofdaannemer kan fungeren: “Zijn kracht moet dan zitten op het management, op het coördineren. Dus juist die toeleveranciers selecteren voor de klant die het beste bij hem passen. Voor wat betreft het schoonmaakgedeelte, zijn we nu in zee gegaan met FacilityApps juist omdat die zo laagdrempelig en effectief is. Met de insteek om sneller en efficiënter zaken af te kunnen handelen voor onze opdrachtgevers. Wij doen dit om hun tevredenheid te vergroten, dan zijn wij zelf ook blij”, aldus van Wijk. Schoonmaakdienstverlening in een nieuwe dimensie.
Nieuwe technologie
Tuip besluit: “Voor een aantal belangrijke processen, zoals technische- en belevingscontroles, planning en klantevaluaties inclusief opvolging, is de inrichting van het systeem reeds gedaan. Dit past perfect bij het concept Schoon en Beleving van Dolmans en brengt hier ook een nieuwe dimensie in. Wat wij echter ook belangrijk vinden, is dat de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe technologie nu echt breed door de markt ingezet wordt. De hele sector kan naar onze mening opgewaardeerd worden door de nieuwe mogelijkheden die IT ons biedt.”