Column: Opzij, opzij, opzij, de robot komt voorbij
Schoonmaakwereld 2020: wat brengt het ons? Veel robotisering? Een collectieve hang naar sociale innovatie? Opleiden on the job met behulp van een Smart Watch? E-learning is ‘totaly in’ en klassikaal opleiden ‘out’? Wordt de app de regisseur én het maatje van de schoonmaker? Gaan de kleine schoonmaakbedrijven overleven? Of worden de grote nóg groter om nog iets te kunnen verdienen aan het schoonmaakwerk waarvoor persoonlijke dienstverlening en vakhanden de bases vormen?
Vijf jaar vooruitkijken, het lijkt dichtbij maar er kan veel gebeuren. En dat wordt ook verwacht, als we ons oor te luister leggen bij diverse relaties. Dus kan 2020 gevoelsmatig ook heel ver weg liggen. De verwachting is dat handmatig gestandaardiseerd werk steeds meer gaat verdwijnen. Immers, technologie automatiseert steeds meer en beter. Ook faalkosten lopen drastisch terug: big data voorspellen aankomende verstoringen, waardoor tijdig(er) ingrijpen en organiseren voorkomen dat de boel uit de hand loopt. Dus minder problemen en dus mensen om het falen op te lossen.
In de schoonmaak wordt vaak sceptisch naar robotisering gekeken. De apparaten zijn te klein en te duur en ze pakken het werk van schoonmakers af. Het zou een einde maken aan het zo vertrouwde tijdperk van uurtje-factuurtje. Daar waar Nissan voorspelt dat zelfsturende auto’s in 2016 op de snelweg rijden en in 2020 in de steden, daar stelt de schoonmaak zich iets bescheidener op. Enkel het schoonmaakbedrijf dat zich wil onderscheiden in innovatie, staat nu al open voor robotisering.
In 2020 zal de robotisering veel verder zijn dan nu: grotere machines, meer intelligentie en zelfstandiger, en met meer ‘big data’ over storingen en trends. Uitdaging blijft natuurlijk dat schoonmaken werk is met veel variatie. En dat is nu eenmaal moeilijker te robotiseren. Dus de mens blijft nodig, zij het in een andere rol. “Vergelijk het met de vakmensen die vroeger achter een weefgetouw werkten om productie te kunnen leveren, nu de machineoperators zijn die gehele productielijn aansturen. Dat zal ook in de schoonmaak gebeuren”, aldus Roland de Korte van Cleanfix.
Gaat dan alles veranderen in de schoonmaak? Nee, de schoonmakers blijven onze kracht, ons kapitaal. Waar enerzijds hoogwaardige kennis en specialisme blijven, daar blijft anderzijds plaatsgebonden maatwerk. Met als succesfactor de ‘mens’, met goede vak- en sociale vaardigheden. Zelfstandig, betrokken en geassisteerd door apps en wearables. En natuurlijk met nóg betere en duurzame schoonmaakmaterialen en -hulpmiddelen. Kortom, de multiservice schoonmaker met hospitality in het bloed en een wearable om zijn of haar pols wordt het ‘straatbeeld’ in 2020. Big men & women met big data!
Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal