Wintergast Edgar van Engelen (Clear4Clean) over 2018: “Eyeopeners op eerste Masterclass dag”
“2017 was een uitstekend jaar. Bedrijven investeren weer in kwaliteit, zoals het meten van kwaliteitsmetingen en uitgebreidere schoonmaakpakketten en multidiensten. En 2018 belooft ook een mooi jaar te worden.” In zeven vragen terugblikken op 2017 en vooruitkijken naar 2018: Schoonmaakjournaal in gesprek met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean, schoonmaakondersteuner met een persoonlijk karakter.
Schaalvergroting, uitbesteding, multi-dienstverlening: 2017 was een ondernemend jaar, een jaar van beweging. Hoe kijkt u terug op dit jaar?
Het jaar 2017 was voor mij een uitstekend jaar. Een jaar waarin de economische groei duidelijk voelbaar was. Bedrijven investeren weer in kwaliteit, zoals het meten van kwaliteitsmetingen en uitgebreidere schoonmaakpakketten en multidiensten. Wij zijn begonnen met kwaliteitsmetingen via het LOSK-QMS systeem. Daarin staat samen kijken centraal, en werken aan en sturen op kwaliteit.
Welke bedrijfsovername(s) of samenwerking(en) vond u de meest opmerkelijke?
De meest opmerkelijke bedrijfsovername van na het faillissement van Vrolijk dat B2-Cleaning de activiteiten heeft overgenomen. Daardoor hielden de medewerkers hun baan en hebben de opdrachtgevers continuïteit in de dienstverlening behouden. Dat is toch fantastisch!
Welke inspiratie heeft 2017 u gebracht?
Doorzetting! Na vier wat zwaardere jaren gaf 2017 nieuwe kansen en mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren en verbreden. Denk hierbij aan trainingen met ondersteuning van e-learning, kennis delen op het gebied van ISO 9001-2015 en het bieden van een breed pallet van kennis aan bedrijven en ondernemers, zonder daar direct geld voor te vragen.
Digitalisering, robotisering, smart cleaning: welke innovatie (dienst of concept) zette uw bedrijf op de markt?
Ons bedrijf heeft een nieuw concept op de markt gebracht, dat niets met digitalisering, robotisering en smart cleaning te maken heeft, maar alles met trainingen op maat. Zoals trainingen voor stoomreiniging, masterclasses voor dagelijkse, periodieke en specialistische schoonmaak. Dit in samenwerking met bedrijven, die daarin gespecialiseerd zijn.
Wat maakt deze innovatie bijzonder en slim voor de schoonmaakbranche?
Wat het slim maakt, is dat schoonmakers/leidinggevende meer kennis hebben/krijgen, die zij inzichten geeft om een oplossing op maat te geven aan hun klanten. Denk hierbij aan innovatieve hoogdrukreiniging in kantoren, zonder dat het spettert.
Welke uitdaging wacht ons – volgens u – in 2018 op? Voor de schoonmaakbranche in het algemeen en uw bedrijf in het bijzonder.
Onze uitdaging voor 2018 is om de groei op een goede manier vorm te geven, zodat onze klanten goed bediend blijven worden volgens onze visie. Maar ook de allereerste Masterclass-dag Reinigen op dinsdag 6 februari 2018 in het Riwal Hoogwerkers voetbalstadion van FC Dordrecht. Daar bieden we, samen met zes gespecialiseerde bedrijven, op één dag de mogelijkheid om vakmensen uit de schoonmaak kennis te laten maken met schoonmaaktechnieken waar niet dagelijks aan gedacht wordt. Het weghalen van de zogenaamde oogkleppen bij deze mensen. Oftewel: een dag met eyeopeners!
Waar gaan we u(w bedrijf) in 2018 ontmoeten? Op de Vakbeurs Facilitair, Interclean Amsterdam, Facility for Future en/of Schoonmaak Vakdagen? Of laat u van zich horen via de (sociale) media?
We zullen aanwezig zijn op de Interclean Amsterdam en op de Vakbeurs Facilitair. En we zijn uitermate actief op de social media en ik ben columnist van Schoonmaakjournaal. Clear4Clean, een onderneming die staat voor samenwerking, verbinding en het delen van kennis.