UL-Team: “We trainen op verbinding maken door gastvrij werken en mangomomentjes”
“Gastvrijheid is verbinding maken met je klant op jouw manier”, stelt UL-Team. De facilitair opleider verzorgt met succes de maatwerkopleiding Gastvrij werken. Dat gastvrijheid belangrijk is, onderstreepte bijvoorbeeld ook de uitkomst van de peiling: aan welke organisatiedoelen kan schoonmaak bijdragen op het recente Future FM-event van Gom; gastvrijheid als organisatiedoel stak er met kop en schouders bovenuit. De opleiding Gastvrij werken van UL-Team is bijzonder: “Zeker deze opleiding heeft heel mangomomentjes in zich. Hartverwarmende en onvergetelijke momentjes waarop we horen van de deelnemers hoe zij hun gasten centraal stellen”, vertelt Nicole Mol van UL-Team.
“Uw medewerkers zijn vakmensen. Ze zijn het gezicht van uw organisatie. Zij staan immers in directe verbinding met de klant, gast of patiënt. Zij zorgen ervoor dat mensen zich oprecht welkom voelen. UL-Team trainingen zijn erop gericht om medewerkers bewust te maken van hun rol in de organisatie. Of het nu gaat om schoonmaak, horeca, receptie of management.” De uitleg door UL-Team is duidelijk: de schoonmaker is het kloppend hart van schoonmaak en beleving, van vakmanschap en klanttevredenheid.
Gastvrijheid is meebewegen
“Tijdens de opleiding Gastvrij werken gaan mensen zelf nadenken en invulling geven aan dat stapje extra. Natuurlijk, iedere schoonmaker zorgt ervoor dat hij/zij het werk goed doet, er zelf netjes uit ziet en de werkwagen op orde is, maar gastvrijheid is rondkijken en meebewegen. Bijvoorbeeld als de schoonmaker eraan denkt en ervoor zorgt, dat het bureau schoon is van die ene man die altijd om 10.00 uur met zijn werk begint. Of de schoonmaker die iemand in een gebouw ziet zoeken en vraagt: ‘kan ik u helpen?’, illustreert Nicole.
Van onzichtbaar naar zichtbaar
Opleiden tot gastvrije medewerker blijkt vaak een uitdaging. Immers, schoonmakers werken veelal onzichtbaar en onopvallend. Nicole: “Laat je zelf zien, dagen we onze cursisten uit. Uitstraling, rechtop lopen, meer eigenwaarde creëren: ze vormen de bases. De stap van actief naar proactief werken, vraagt om durf en de gedachte: ‘ik werk hier ook’. Als men ziet waar het om gaat, dan worden ze enthousiast”.
Unieke vingerafdruk
De reacties onder de cursisten zijn divers, weet Nicole: “Sommigen zie je helemaal opbloeien, anderen vinden het gastvrij werken super spannend.” Om het tastbaar te maken, verzorgt UL-Team de opleidingen bij voorkeur op de werklocatie van de schoonmakers zelf. En om gastvrijheid zichtbaar te maken, is deze opleiding doorspekt met voorbeelden om de cursisten zo veel mogelijk inspiratie mee te geven. “Dat kunnen ze de vertaalslag naar hun eigen werk en werkplek maken. Gastvrijheid is als een unieke vingerafdruk: heel persoonlijk!”
Zorg en aandacht
“In ons vak als opleiders herkennen we de zorg en aandacht voor de medemens. Onze schoonmakers die zich kunnen en mogen ontwikkelen, die trots op hun werk zijn en die we gedurende de training zien groeien. Groeien in de finesses van het vakmanschap, maar vooral in hun zelfvertrouwen en zelfbeeld”, deelde Belinda Dekkers van UL-Team in haar recente blog Wat is uw mangomoment?
Maar Belinda deelde daarin ook twee mangomomentjes, die de zorg voor de medemens in casu de schoonmaker bevestigde en waaruit zo’n fijn gevoel naar voren kwam. Dus deed en doet Belinda een oproep: wat is uw mangomoment? “Dat leverde een reactie van het mangomoment-team van de KU in Leuven op en we ontdekten een Britse crowdfunding-actie door studenten. Zij hadden geld ingezameld voor schoonmaker Herman, zodat hij samen met zijn vrouw zijn familie in Jamaica kon opzoeken. En waarom voor Herman? Met zijn inzet gaf Herman de studenten positieve energie. Inmiddels is het budget voor Hermans reis rond. Hoe mooi en hartverwarmend is dat!”
Over UL-Team
Professioneel en betrokken, dat is UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen. Opleiden met UL-Team, betekent trainen met eigen materialen op de eigen werkplek, korte communicatielijnen en kwaliteit. UL-Team maakt deel uit van Kaleidon: een holding die een totaaloplossing biedt op het gebied van soft services in facilitaire dienstverlening. Binnen Kaleidon participeren bedrijven, die elkaar versterken en ondersteunen in ieders specifieke dienstverlening.