Column: De uitdagingen van onze cao 2017-2018
De nieuwe Cao voor de glazenwasserij en schoonmaakbedrijven is rond. De boekjes worden gedrukt en op de site van de RAS is de digitale versie inzichtelijk voor een ieder geïnteresseerde. Zijn er veranderingen in de nieuwe cao? Zijn zaken gebleven zoals ze waren? Nieuwsgierig als altijd heb ik de digitale versie van de cao doorgenomen.
Artikel 38 is nog steeds het zelfde. Helaas geen verandering. Zelfs lid 6 van dit artikel is ongewijzigd. Dit lid houdt in dat alle boven de Cao-betalingen dienen te worden afgekocht door de ‘verliezende’ partij tijdens contractwisseling van een opdracht. Dit was in de vorige cao ook dus geen probleem, toch?
Persoonlijk vind ik dat je als schoonmaakbedrijf je medewerkers moet kunnen belonen voor hun inzet, kennis en kunde. Hiermee ben je dan onderscheidend ten opzichte van je concullega’s. Nu is het eenheidsworst voor de gehele branche. Geen onderscheid. Jammer, maar het werkelijke probleem met de nieuwe cao is dat onze onderhandelaars loonhuis hebben aangepast.
De inleerschalen vervallen per 1 januari 2018. Wat gebeurt er dan met de uurlonen? Basisuurloon 0 t/m 7 dienstjaren per 1 juli 2017 is € 11,58; basisuurloon 1 dienstjaar per 1 januari 2018 is € 10,89; basisuurloon 2 dienstjaren per 1 januari 2018 is € 11,27; basisuurloon 3 dienstjaren per 1 januari 2018 is € 11,63; basisuurloon 4 dienstjaren per 1 januari 2018 is € 12,01.
Zie de verschillen in de uurlonen. Stel, ik heb een medewerker met een basisdiploma Schoonmaak, die 1,5 jaar op een object werkt dat overgaat naar een nieuwe dienstverlener. Dan verdient ze € 0,69 per uur te veel volgens de cao op het moment van overname per 1 januari 2018. Dien ik dan dit verschil af te kopen? Het salaris was conform de vorige cao en ik mag mijn medewerkers toch niet zomaar in salaris terugzetten? Een vreemde en rare situatie. Binnen de cao zie ik geen overgangsomschrijving hiervoor. Graag zou ik OSB en de vakbonden willen vragen om hierover uitsluitsel te geven. Ik denk dat ik niet de enige ben die hier tegenaan zal lopen. Wat moet ik mijn klanten adviseren?
Buiten het probleem met overname voorzie ik ook een ander obstakel. Tussen 1 juli 2017 en 1 januari 2018 zullen payroll-bedrijven goed garenspinnen. Welk schoonmaakbedrijf neemt een medewerker in deze periode met een uurloon van € 11,58 aan, terwijl een paar maanden later het uurloon teruggezet moet worden naar € 10,89. Mijn advies niemand aannemen en voor die periode bij een payrollbedrijf onderbrengen.
Ik ben benieuwd naar de reacties van de cao-onderhandelaars hoe hiermee om te gaan.
Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean