Zomercolumn: Piloot, ME’er of pleepapierverkoper: vertel erover met passie
Op feestjes is het een onderwerp waar je niet makkelijk onderuit komt: wat doe jij eigenlijk voor werk? Nadat je verteld hebt wat je doet, waar je werkt of in welk werkveld je actief bent, volgt ongevraagd een gesproken beoordeling. Variërend van: “Meen je niet? Wat cóól!” Tot: “Nou ja, goed. Moet ook gebeuren”.
Ik dácht altijd dat het enthousiasme van een reactie samenhing met de functie die je uitoefent. Dat je als piloot een enthousiaster publiek hebt dan als administratief medewerker. Om maar iets te noemen. Dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn, blijkt uit gedegen onderzoek van mezelf.
Ik werkte ooit als journalist. “Journalist? Wooow, dat is echt heel vet!”, zo kan ik de gemiddelde verjaardagreactie wel samenvatten. Eigenlijk een wat voorbarige reactie, want zowel een correspondent in Teheran als de verslaggever van het plaatselijke sufferdje mag zich journalist noemen. Maar je hoorde mij niet klagen.
Toen ik later in het bedrijfsleven terecht kwam, veranderde de reacties. Als assistent salesmanager van een afvalmanagementbedrijf had ik een leerzame baan bij een prachtig bedrijf, maar dat was aan mijn gesprekspartners niet op te merken: “Goh, leuk. Enne, houd je ook van voetbal?”.
Van het afval ben ik uiteindelijk in de sanitaire hygiëne terechtgekomen. Op het eerste gezicht ook niet de meest sexy branche. Maar ik moet zeggen: de reacties zijn 180 graden gedraaid. Mensen gaan er vól in mee: “Dus jij verkoopt pleepapier, hahaha”. Het is niet de reactie die ik voor ogen had, maar hee, ik heb de aandacht – en door het harde gelach vaak ook van de rest van het feest. Zo ben ik er langzaam achter gekomen dat het niet gaat om je functie, je werkgever of de branche waarin je werkt. Het gaat om de passie waarmee je je verhaal vertelt. Toegegeven: die roep je veel makkelijker op als iedereen luistert. En als je écht op je plaats zit. Dan is het eenvoudig om te vertellen wat je doet, welke kwaliteiten je erin kwijt kunt en welke verantwoordelijkheden je hebt. Met wat voor mensen je werkt, wat je uitdagingen zijn. Kortom: dat je een goed verhaal vertelt over een belangrijk onderdeel van je leven.
Of je nu in het afval zit of ME’er bent “het gaat erom dat je iets doet waar je je goed bij voelt. Dat je binding voelt met de organisatie waarvoor je werkt. Trots bent op jouw activiteiten en die van het bedrijf. Weet je dat met gevoel en glinsterende ogen over de bühne te brengen, dan herkennen mensen zich in je. En heb je ineens een mooi gesprek. Sterker nog: in mijn geval krijgen mensen mijn verhalen over toiletbeleving, handhygiëne en duurzaamheid op het toilet niet meer uit hun hoofd. “Ik ging laatst in een restaurant naar het toilet en ik moest meteen aan je denken…” Dat klinkt een beetje raar, maar het is voor Berendsen een nieuwe kans op succes. En dus voor mij. Dus ja zeker lieve gesprekspartner, ik verkoop óók toiletpapier. Enne: hoe is dat eigenlijk bij jouw werkgever geregeld?
Xander de Rond,
product manager washroom bij Berendsen Textiel Services