Blog: Wat is uw mangomoment?
Na de nagellakactie van Tijn is Nederland sinds begin deze maand in de ban van het mangomoment. Het begon in België in 2015: VRT maakte een reportage met patiënt Annemie Struyf. Een verpleegkundige vroeg haar: “Is er niets waarmee ik je een plezier kan doen?” Haar antwoord: “Een mango, dat zou ik nog eens willen proeven.” Het vervolg laat zich raden en het gevolg ook: het mangomoment was geboren. Inmiddels komt mangomomenten in De Dikke van Dale voor en staan mangomomenten voor kleine attenties met een grote impact op het welzijn van een patiënt.
Deze prachtige metafoor duikt sinds 5 juni door een artikel in het Algemeen Dagblad in de Nederlandse media op. Het AD interviewt Kris Vanhaecht, hoogleraar patiëntveiligheid en kwaliteit aan de KU Leuven, die de reden van de grote mate van impact onderzocht en in het AD de betekenis van het mangomoment relativeert en benadrukt: een mangomoment is geen medicijn, maar kan wel net een duwtje in de rug geven. De oproep in het AD naar ‘uw mangomoment’ leverde een lawine aan reacties op, zo meldt de krant een week later. Met voorbeelden van theekransjes, glühwein en stoofpeertjes. Hartverwarmend!
In ons vak als opleiders herkennen we de zorg en aandacht voor de medemens. Onze schoonmakers die zich kunnen en mogen ontwikkelen, die trots op hun werk zijn en die we gedurende de training zien groeien. Groeien in de finesses van het vakmanschap, maar vooral in hun zelfvertrouwen en zelfbeeld. We stonden daar vorige week op De Dag van de Schoonmaker extra bij stil: een (nog) positiever zelfbeeld en met (nog) meer werkplezier. Hartverwarmend!
De link tussen het mangomoment in de zorg en het mangomoment in de schoonmaak is snel gelegd. Zo hadden we vorige week een cursist die moeite had met bukken. Onze docent loste het niet-kunnen-bukken-probleem en de toch-stof-kunnen-opvegen-uitdaging op door een ergonomisch stof en blik mee te nemen, waarmee ze haar vloeronderhoud prima en vooral probleemloos uit kan voeren. Een ander mangomoment was er deze week. Onze docente had moeite met de eet- en drinkmomenten tijdens de training, terwijl het ramadan was. Ze besprak dat met de betreffende cursisten. En, hoewel de cursisten daar geen moeite mee hadden, paste de docente waar mogelijk haar drink- en eetmomenten aan. En de docente nam na afloop van de ramadan een doosje aardbeien voor de betreffende cursisten mee. De waardering was groot en het mangomoment – aandacht voor de medemens – was een feit. Hartverwarmend!
U begrijpt, we zijn razend benieuwd naar uw mangomoment. Durft u dit moment met ons te delen? [email protected]
Belinda Dekkers,
directeur UL-Team Opleidingen