Zilveren jubilaris Marco Vegers en Wecovi: bijzonder sterk team
Waar vroeger een 25-jarig bedrijfsjubileum van een medewerker gewoongoed was en menig vrijdagmiddag werd gevuld met een gezellige borrel, daar is dat anno 2014 een uitzondering. Wecovi doorbrak die trend en vierde op 10 januari een feestje. Met jubilaris, senior accountmanager Marco Vegers als stralend middelpunt.
“Het is bijzonder dat mensen zich zo lang aan een bedrijf binden. Marco is de derde op rij in ons bedrijf”, sprak directeur Hans Paul Visscher met gepaste trots de zilveren jubilaris toe. Wecovi is een familiebedrijf dat al meer dan 40 jaar “de markt verrast met de beste schoonmaakmaterialen en verrassende welkomstsets voor de professionele schoonmaaksector, retail en recreatie. Van non-woven reinigingsdoeken, borstels en bezems tot microvezel materialen, e-learning en (non)food-producten”, zo valt te lezen op de website van het Zwolsche productie- en handelsbedrijf.
Lovende woorden
Visscher is de tweede generatie in het bedrijf en hij was het die Marco Vegers eind 2006 voor een etentje uitnodigde en aankondigde dat dochteronderneming Ewepo – waar Vegers werkte – weer verzelfstandigd werd en verkocht was aan Marcel van Amen en Bram Karels. Maar Visscher bood hem ook direct een baan aan. Echter, Vegers had het naar z’n zin bij Ewepo, dus de verkoopman stond niet te springen. Dat duurde echter niet lang; tijdens de receptie klonken niets dan lovende woorden uit de monden van Visscher en marketing- en sales directeur Derik Landman: werkplezier, gedrevenheid, schoonmaakkennis, enthousiast, passievol en vrolijk. Vegers typeert zich als “verkoopdier, die goed en graag kennis overdraagt, en relaties en collega’s enthousiast maakt voor onze producten”, aldus Visscher, die Vegers hartelijk dankte voor zijn noeste arbeid en dat met een cadeau onderstreepte.
Oude Kadett
Enthousiasme over de samenwerking en dankbaarheid klonk ook door in de speech van Marco Vegers. De accountmanager blikte terug op zijn eerste werkdag op 2 januari 1989: “Ik kreeg een oude Opel Kadett als auto van de zaak. M’n eerste, dus ik was er erg blij mee. M’n opleiding besloeg slechts 1,5 dag; ik mocht meekijken met de technische dienst, verkoopdienst en in het magazijn. Oud-collega Theo Schopman vormde de buitendienst en bleek een ware handelsreiziger. Dus ging ik met hem op pad.”
25 jaar Wecovi bracht Vegers veel, onder andere twaalf verschillende bedrijfsauto’s, waarmee hij zo’n 2,4 miljoen kilometers reed. Maar hij voerde in een kwart eeuw van de circa 50.000 werkuren en zo 30.000 gesprek’suren met klanten. Evenzovele kopjes koffie dronk Vegers in die jaren. “Gelukkig is de bedrijvigheid in de file toegenomen, want ik heb in die 25 jaar ook een paar duizend uur in de file gestaan.”
Welvaren
Die bedrijvigheid vertaalt zich in het welvaren van Wecovi. Vanuit het hoofdkantoor in Zwolle, waar ook het logistieke centrum en de productieafdeling zijn gevestigd – ondersteund met vestigingen in Emmerich (Duitsland) en Warwickshire (Engeland) – voert Wecovi twee merken: Wecoline en Wecovi Service. Het Nederlandse team telt meer dan 30 medewerkers, dat terugkijkt op een zeer succesvol 2013. De 1500 klanten reserveerden 10.000 orders, verdeeld over 40.000 orderregels. De goederen werden in 100 containers aangevoerd en de productieafdeling mocht 60.000.000 doeken verwerken. “Onze beste jaar ooit”, concludeerde Landman. Aan jubilaris Vegers en het Wecovi-team de uitdaging om dat resultaat in 2014 te overtreffen.