17 december 2013

Schoonmaakbedrijf Hans Weeren en Studie Plan Nederland: bijzonder duo

In 1983 reed Hans Weeren per bakfiets naar zijn eerste klant en schoonmaakklus. Een verhaal over de start van een bedrijf, zoals er zovele van zijn in de branche. Niets bijzonders dus. Of toch wel? Ja, want schoonmaakbedrijf Hans Weeren uit Beverwijk laat zich eigenlijk maar in één woord samenvatten: bijzonder. Zo ook in de samenwerking met vakopleider Studie Plan Nederland.

Wie het pand aan de Beveland 1 in Beverwijk binnen treedt, ziet direct een bijzondere indeling en inrichting. “We hebben hier geen directiekamer”, merkt directeur-eigenaar Hans Weeren terloops in het gesprek op. “Als we mensen ontvangen, dan zitten we hier in deze spreekkamer.”

Mensen
Aan de wand van die spreekkamer hangt – in immens groot formaat – de  openingsfoto van de website van het schoonmaakbedrijf. Een overigens opmerkelijke website, om niet weer het woord bijzonder te gebruiken. Dat Weeren in de afgelopen dertig jaar nog nooit de mediale spotlights heeft opgezocht, is niet verwonderlijk voor wie hem enigszins kent: “We staan heel nuchter in de business”. Daarnaast is de Beverwijkse ondernemer stellig in zijn visie: “Schoonmaken is mensenwerk. Natuurlijk, we investeren ook in de modernste machines en middelen die onze branche kent. Maar uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken.” Dus schuift hij liever zijn medewerkers naar voren dan zichzelf.

Leren
Sinds het moment dat Hans Weeren op zijn bakfiets stapte en droomde van “Kopje koffie, glazenwasser?”, is er veel veranderd. Niet in de laatste plaats omdat het bedrijf is uitgegroeid tot zo’n tweehonderd mensen, die dagelijks schoonmaakprojecten in de driehoek Alkmaar-Haarlem-IJmuiden verzorgen. Dat ze allen een vakopleiding genieten, is niet meer dan logisch voor Weeren. “Eerst verzorgden we de opleiding zelf. We zetten dan zaken in scène en gaven onze schoonmaker opdracht om een kamer te gaan stofzuigen waar iemand zat te werken. En dan kijken hoe hij of zij reageert en of hij/zij gedag zegt. Dus we namen direct gastvrijheid in onze opleiding mee.” Toch wist Marcel van Leen van Studie Plan Nederland in Haarlem hem te overtuigen van de inzet van een specialist in opleiden. “Je hoeft ons niks meer te leren, reageerde Hans destijds. Dat was natuurlijk voor ons dé uitdaging”, blikt Van Leen terug.

Anders
Studie Plan Nederland is gefundeerd op drie ondernemers: Michael Hagen, Frank van Dijk en Marcel van Leen. “Deze combinatie staat garant voor drie specialisten met een jarenlange ervaring in en veel kennis over de branche. Daardoor geven we onze trainingen meerwaarde, zowel voor de deelnemers als voor onze opdrachtgevers”, zet Van Leen uiteen. Studie Plan Nederland verzorgt trainingen met een persoonlijke aanpak en aangepast op ieder niveau. De vakopleider werkt samen met een groep van twintig docenten. “Wat vooral belangrijk is en waarin we ons onderscheiden, is het ontzorgen van onze opdrachtgevers. Schoonmaakbedrijven worden geleid door de waan van de dag. Dus regelen wij alles rond de opleiding – van aanmelding tot subsidie-aanvraag. Onze backoffice doet bijvoorbeeld de intake en verzorgt de examenaanvraag.”

Keuze
“We hebben nu meer dan honderd medewerkers opgeleid”, vertelt Hans Weeren met enige trots. “Maar als we hen een vervolgopleiding willen laten volgen, dan houdt het op. Want dan kunnen we niet bij Marcel aankloppen.” Van Leen vult aan: “De RAS heeft alleen de basisopleiding Schoonmaak vrijgegeven aan opleiders die aan de eindtermen voldoen. Voor specialistische opleidingen bijvoorbeeld, maar ook middenkaderopleidingen en tal van andere opleidingen heeft de klant geen keuze. Die opleidingen mogen enkel nog door SVS worden gegeven. Vreemd als je bedenkt dat Studie Plan Nederland bijvoorbeeld ook actief is met mbo-opleidingen op facilitair vlak.”

Gewonnen
Er is dus jammerlijk nog een gunst te winnen bij de RAS, voor Studie Plan Nederland en de andere opleiders. Waarover de vakopleider wel verheugd is, is de gunning van een tender. “Recent hebben we de aanbesteding door Schiphol gewonnen. Zo’n 200 a 300 mensen moeten worden opgeleid in schoonmaken. Daarbij is het werken achter de douane een vak apart, omdat je daar reizigers van allerlei komaf te maken hebt en hospitality een van de speerpunten van de luchthaven is.”

Feestmoment
“Alleen gemotiveerde en betrokken mensen kunnen de schoonmaakkwaliteit leveren die een klant verdient”, overtuigt Weeren. Zijn ‘mensen-mens-bedrijf’, zoals Van Leen het schoonmaakbedrijf omschrijft, draagt graag uit dat opleiden echt belangrijk is. “Het is mooi om mensen een kans te geven. Als ze dan hun diploma behalen, dan zijn er bloemen en worden foto’s gemaakt. We maken er echt een feestmoment van.”

Hans Weeren in het kort
Van kantoren tot artsenpraktijken en van scholen tot winkels: dagelijks maakt Hans Weeren hier schoon. Op verzoek inclusief glasbewassing. Schoonmaakbedrijf Hans Weeren onderhoudt harde en zachte vloeren, voert specialistische interieurreiniging en multi-dienstverlening uit. De ene keer voor een uurtje per dag, de andere keer voor honderd uur per week. Meer informatie: www.hansweeren.nl

Studie Plan Nederland in het kort
Studie Plan Nederland is ontstaan uit de behoefte van de markt om meer keus te hebben in het opleidingsaanbod in de schoonmaakbranche. Frank van Dijk, Marcel van Leen en Michael Hagen vormen de directie van Studie Plan Nederland. Allen hebben ruime ervaring in de schoonmaakbranche. Als directeur, manager of trainer.Vijf elementen typeren Studie Plan Nederland: persoonlijk opleidingsplan voor uw complete organisatie, deskundige trainers met ruime ervaring, toegankelijk lesmateriaal, trainingslocaties door heel Nederland en scherp geprijsd. Meer informatie: www.studieplannederland.nl

Deel dit artikel

Ook interessant: