Column: De grote schoonmaak…
Nu na jaren van zuurpruimerij zelfs de media positief lijkt te worden over de economische vooruitzichten, durf ik de stelling aan dat we aan het begin zitten van een periode van hoogconjunctuur. Overigens is dat niet zo’n heel opzienbarende voorspelling… In onze markteconomie wordt een laagconjunctuur altijd en onvermijdelijk gevolgd door een hoogconjunctuur, de negativiteit van de media in zo’n recessieperiode en de zwartkijkerij van degenen die daar waarde aan hechten, lijkt intussen net zo normaal te zijn.
De verontwaardiging bij sommigen dat het na een periode van grote economisch voorspoed in 2008 allemaal wat minder werd, was even aandoenlijk als voorspelbaar. Een periode met (overspannen) economische groei zorgt automatisch voor inflatie en een mindere periode daarna. Het heeft vooral iets te maken met de neiging van ons mensen om te zwelgen in hun voorspoed en te verdrinken in zelfbeklag in een mindere periode, waardoor de effecten worden versterkt en vervolgens automatisch een correctie uitlokken.
Ik had me voorgenomen het woord crisis in deze column te vermijden, maar om alle azijnpisserij te kunnen wegzetten als voorspelbare, afgezaagde retoriek zal ik het woord toch in de mond moeten nemen. Het vergt geen economisch studie om te kunnen bedenken dat een bedrijf wat in een periode van krimp hetzelfde blijft doen als tijdens een periode van economische groei wegzakt in een ‘crisis’. Wat mij betreft, is het glashelder dat een laagconjunctuur pas een ‘crisis’ kan worden als er gebrek is aan mensen die het vermogen hebben om het bestaande los te laten en iets nieuws te proberen. Of als wordt verwacht dat er aan een periode van hoogconjunctuur nooit een einde komt.
Ik zie zo’n mindere economische periode meer als een soort van ‘grote schoonmaak’, zoals mijn oma dat vroeger in het voorjaar deed. Tijdens zo’n grote schoonmaak werd alles eens flink aangepakt. Zelfreinigende coatings waren er in die tijd nog niet en alles werd dus grondig afgeschrobd, uitgeschud, omgekeerd en losgeweekt. Ja, zelfs de grote, zware meubelstukken die al tientallen jaren op hun vaste plaats stonden, werden van hun oorspronkelijke plaats gehaald en binnenstebuiten gekeerd. Als het de moeite waard was, werden ze opgeknapt of ‘gerestyled’, maar… voor alles wat oud en versleten was en voor alles wat enigszins gammel op z’n pootjes stond was geen plaats meer. Er kwamen nieuwe frisse meubelstukken voor terug, waardoor het bestaande vaste meubilair moest worden herschikt of een stukje moest opschuiven.
Dat er in een laagconjunctuur hier en daar ook nog een lijk uit een kast wordt gehaald, is zo ongeveer de enige vergelijking die niet opgaat voor de grote schoonmaak van m’n oma. Maar verder zie ik aan aantal treffende overeenkomsten als ik kijk naar de afgelopen periode en de ontwikkeling van ons eigen bedrijf. Als algemeen directeur van Meclean kan ik uiteraard niet afsluiten zonder even te refereren aan onze eigen innovatiekracht. De afgelopen periode van economische tegenwind hebben wij aangegrepen als een mogelijkheid om onszelf als ‘nieuw en fris meubelstuk’ een plaatsje toe te eigenen tussen het vaste, bestaande meubilair.
Als relatieve nieuwkomer ontlenen we sinds 2003 ons bestaansrecht aan het feit we niet altijd de gebaande paden volgen en aan het gegeven dat we in een periode van lage economische groei een tandje bij hebben gezet en juist op dat moment (2008) een aantal unieke technieken hebben ontwikkeld, zoals SteamPLUS – een hogedruk stoomtechniek die op onze hogedruktrailers kan worden geïnstalleerd en waarmee zonder chemie en zonder beschadigingen kan worden gereinigd.
Natuurlijk zijn we niet de enige die gebruik hebben gemaakt van het feit dat er hier en daar wat verschoven en opgeschud is. Er zijn gelukkig veel meer bedrijven die invulling blijven geven aan de traditie van Nederland als innovatieve en vooruitstrevende economie. Wat ons betreft: we blijven u verrassen met innovatieve, bruikbare reinigingstechnieken. Dus houd ons in de gaten!
Coen Verhelst,
algemeen directeur Meclean Professional Cleaning Machines
P.S. Deze week is Coen Verhelst gasthoofdredacteur op Schoonmaakjournaal. Volg hem en zijn bedrijf via onze website, app, Twitter, YouTube en het E-journaal.