10 januari 2013

Tegen markttrend in werkt Piecom aan verdubbeling omzet

In Nederland, maar ook in omringende landen, zijn vele vakgroothandels of totaalleveranciers, die zich richten op het leveren van schoonmaakproducten. Middelen, materialen en machines van alle merken worden in alle delen van het land bezorgd. Op tijd, conform afspraak en, als dat klant dat wenst, tot in de werkkast. De schoonmaakmarkt is een vervangingsmarkt en toch ziet Piecom kansen om de komende jaren de omzet te verdubbelen. Hoe? Volgens Frank Laurentius en Edwin Verrijdt zijn daarvoor investeringen, een sterke visie, een uitgekiende missie, hard werken en een enthousiast team nodig.

Directeur-eigenaar Frank Laurentius (op de foto links) staat sinds 1999 aan het roer van Piecom Cleaning Products, het bedrijf dat zijn vader in 1990 oprichtte. Juist op het moment dat de redactie van Schoonmaakjournaal op kantoor dit gesprek voert – het is 27 december, neemt Edwin Verrijdt 30% van de aandelen van Piecom over. We zijn in 2012 sterk gegroeid op zoek geweest naar continuïteit in de lijn van onze visie voor de komende jaren. Daarvoor is het goed de handen ineen te slaan en zeker in deze tijd. Bovendien, als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen zegt een oude wijsheid.”

Doorgewinterd
In deze overtuiging kan Verrijdt zich helemaal vinden. Want de oud-CSU-directeur is een doorgewinterde manager in de schoonmaakbranche. Hij kent dus de zogezegde klappen van de zweep, maar weet ook voor welke pittige uitdaging Piecom zich heeft gesteld. De totaalleverancier wil immers in luttele jaren verdubbelen in omzet. “Frank en ik kennen elkaar al vijftien jaar en we werken sinds ruim een half jaar intensief samen. Kijk, de club is met 24 personen te groot om door één man te leiden. Bovendien, het bedrijf groeit in omzet en Frank is een ondernemer en visionair pur sang en commercieel heel sterk. Die competenties moet je goed benutten en mogen niet verloren gaan als gevolg van operationele zaken. Dus neem ik met mijn ervaring de verantwoordelijkheid over de strategie en de operatie”, legt Verrijdt uit.

Betrokken
Verrijdt is vanaf 27 december officieel operationeel directeur en mede-eigenaar van Piecom Cleaning Products. In zijn functie rapporteren de medewerkers die aan de Bovendijk in Rotterdam werken aan hem. “Piecom is een betrouwbare en loyale club. Er heerst saamhorigheid, de mensen zijn gedreven en enthousiast, maar het eigen initiatief ontbreekt nog enigszins. Dus werk ik met hen samen aan meer betrokkenheid. Zo hebben we bijvoorbeeld een eenduidige overlegstructuur voor alle afdelingen ingevoerd met duidelijke procesindicatoren. Daarbij staat samenwerking centraal. Collega’s moeten van elkaar weten waarmee ze bezig zijn en elkaar informeren, stimuleren en verbeteren.”

Recent werd het magazijnteam uitgebreid. Laurentius hierover: “Dit zijn mensen met wie we via klanten in contact zijn gekomen en die op zoek waren naar een andere baan. Wij zochten mensen met materiaal- en productkennis, en kennis van de branche die begrijpen waarover we het hier hebben en wat we hier doen. Zo versterk je elkaar dus en lever je toegevoegde waarde aan de klant.”

Piecom Geregeld
Tot zover het ‘interieur’ van de totaalleverancier, verder over het exterieur. “Piecom Geregeld moet een begrip worden in schoonmaakland”, overtuigt Laurentius. “Dat gaan we verder uitdragen door de executie van onze dienstverlening en de eenduidigheid in onze uitstraling. Op ons wagenpark bijvoorbeeld, dat we in januari in het kader van MVO vervangen en uniformeren. Maar ook in onze digitale bestelprocedures, ondersteuning op de werkvloer, documentatie, in sociale media als Facebook en LinkedIn en in onze bedrijfskleding. Onze magazijnmedewerkers en chauffeurs zijn sinds kort gekleed in nieuwe bedrijfskleding, voortkomend uit onze overname van activiteiten in bedrijfskleding, dit najaar. Al die stappen leiden tot een nog bredere dienstverlening en professionelere uitstraling.”

Dienstverlener
Een professionelere uitstraling en inzet qua service blijken hand in hand te gaan bij Piecom, legt Laurentius uit. “We zijn de dienstverlener onder de dienstverleners. Een groot compliment voor onze mensen, zij zijn enorm flexibel en servicegericht. Ze werken hard, willen leren en wij leveren met z’n allen duurzame kwaliteit, maatwerk en zijn altijd voordelig.  In ons bedrijf heerst een hands-on mentaliteit. Aan- en oppakken dus.” Verrijdt vervolgt: “We stimuleren eigen initiatief en dragen de missie uit, dat het niet van belang is dat je onderdeel was van het probleem, zolang je maar onderdeel kunt zijn van de oplossing.”

Ook typisch Piecom, korte communicatielijnen aan de voorkant  “We gaan als eigenaren eveneens zelf op pad. Waar zie je dat nog dat de directeur ook de verkoop doet?”, vraagt Laurentius. “Uiteraard doe ik de verkoop niet alleen en vormen Albert van Eijkelenburg, Glenn Laurentius, Ben van Wijk en aanvullend Richard de Mooij ons verkoopteam. Overigens vind ik het kunnen opbouwen en elkaar begrijpen van een relatie met andere directieleden en, of eigenaren van een bedrijf een vorm van integer relatiemanagement.”

Tegen trend in
En dan is er de groei, die de Rotterdamse totaalleverancier zich tot doel heeft gesteld. “We weten het, onze ambities gaan geheel tegen de trend van de markt in. Dat we 2012 afsluiten met 15% groei, daar zijn we trots op en die lijn zetten we voort. Maar we zijn er nog niet en zitten dan ook niet stil. We zijn in 2012 een strategisch partnership aangegaan met a-labels CWS en Kärcher. Er volgt in dit kader binnenkort nog meer verrassend nieuws. Edwin is dus onze nieuwe mede-aandeelhouder. Daarnaast investeerden we in voorgaande jaren veel in een goed geautomatiseerd logistiek systeem en behaalden we diverse certificeringen, zoals ISO9001, 14001 en 26000 en VCA. Daarmee kunnen we onze klanten kwaliteit, service en maatwerk bieden en garanderen. Want je onderscheidt je niet enkel in een competitieve prijsstelling of duurzame producten. Door ons en voor u wordt het wat ons betreft Piecom Geregeld!”

Voor meer informatie: www.piecom.nl of bezoek de Piecom-stand, nummer 1.097 in hal 1, tijdens de vakbeurs Facilitair in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.
Volg ons op LinkedIn via de company-pagina Piecom Cleaning Products,  Facebook: http://www.facebook.com/PiecomCleaningProductsBv en/of Twitter: @PiecomGeregeld

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: