13 kanshebbers op MVO Golden Service Award
13 maatschappelijk verantwoorde cases zijn ingediend voor de Golden Service Awards op het gebied van mvo. Van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot en met beeldend schone prullenbakken. De vijf finalisten worden binnenkort bekendgemaakt. Asito, CSU, European Cleaning Machines Recycling, Gascogne Thuis, Gascogne Groep, Gom Schoonhouden, GWS dé Schoonmaker, Hago Zorg, Hago Rail Services en ICS Groep zijn de kanshebbers voor een Golden Service MVO Award 2016.
Afstand tot arbeidsmarkt van 1000 mensen wegnemen / Asito
Asito is volgens indiener Sander Haas een van de eerste ondertekenaars van het Charter Diversiteit. “Daarbij hebben we ons tot doel gesteld in drie jaar tijd de afstand tot de arbeidsmarkt van 1.000 mensen weg te nemen, een doelstelling die ver boven die van andere organisaties uitsteekt. Eén jaar na ondertekening staat de teller al op 575. Het geeft mensen een plek middenin de maatschappij. We creëren geen afgeschermde werkplek ver weg van de echte operatie voor deze mensen, maar laten ze deel uitmaken van de reguliere processen. Zo krijgen ze echte ervaring en een echte opleiding waar ze verder mee kunnen.”
De sociale robot / Asito
Asito heeft, net als verschillende andere schoonmaakbedrijven, de Intellibot omarmd. “Wij denken echter dat de manier waarop we dit doen uniek is. Wij zien de robot niet als besparing, maar als een innovatie die het schoonmaakwerk meerwaarde kan geven.” Asito presenteert de Intellibot als teamgenoot van de schoonmaakkracht. “De robot doet de eenvoudige taken en de schoonmaakkracht de ingewikkelde taken en werkzaamheden rondom hospitality en gastvrijheid. Schoonmaakkrachten worden uitgebreid begeleid in het werken met de robot en we maken duidelijk hoe we de rolverdeling zien.”
Mobiliteitsbeleid dringt CO2 terug / Asito
Sander Haas kwam ook met het nieuwe mobiliteitsbeleid van het schoonmaakbedrijf. “Daarbij hebben we sterk gekeken naar de CO2-uitstoot. De keuze in auto’s is hierop gebaseerd. Daarnaast hebben de berijders zelf veel invloed op CO2-uitstoot. Medewerkers die zuiniger rijden dan de Asito-benchmark, krijgen dan ook een financiële vergoeding. Onzuinige rijders betalen voor de brandstof die ze te veel gebruiken. Doordat we een Asito-benchmark gebruiken, en geen landelijke, wordt Asito steeds zuiniger.” Over 2015 is de CO2-uitstoot van het Asito-wagenpark met 10 procent gedaald.
Eten en elkaars cultuur leren kennen / Asito
Het Nationaal Integratiediner brengt mensen van verschillende culturen bij elkaar. Ze koken voor elkaar en eten samen. Sander Haas: “Zo leren ze elkaars cultuur kennen en wordt meer begrip gekweekt in een wereld waarin te veel wordt gepolariseerd. Het Integratiediner bestaat al vijf jaar. Afgelopen jaar deden 20.000 mensen van meer dan 200 verschillende organisaties mee.” Het Integratiediner is bewust gepositioneerd als onafhankelijk initiatief. “Op die manier kunnen we gemakkelijker samenwerken met allerlei andere organisaties. Dit zijn bedrijven (IKEA en Schiphol) zorginstellingen (VU MC en Erasmus MC), overheden (ministerie van SZW en gemeenten) en tal van andere organisaties, bijvoorbeeld MVO Nederland en zelfs andere schoonmaakorganisaties
Gratis fysiotherapie voor 12.000 medewerkers / CSU
CSU biedt unieke gratis fysiotherapie aan al haar 12.000 medewerkers, een online hulp en fysieke fysiotherapietrajecten. Erwin Vos: “De winst is lager verzuim en meer continuïteit en kwaliteit. Voor de medewerkers is het fijn omdat die zelf kan bepalen wanneer en hoe hij snel gratis van zijn klachten afkomt. Een medewerker kan zelf of na advies van casemanager of leidinggevende naar www.hellofysio.nl/csu. Op deze 24/7 site zoekt hij zijn klacht op en bekijkt wat hij er allemaal zelf aan kan doen. Net als bij reguliere fysiotherapie krijgen medewerkers een eigen fysiotherapeut en behandelplan, alleen dan online. Oefeningen en adviezen staan in een eigen online account. Oefeningen tonen we in films, zodat te zien is hoe medewerkers deze kunnen uitvoeren. Het logboek stimuleert en zorgt samen met het contact met de fysiotherapeut voor controle op uitvoering. Bij bepaalde fysieke klachten volgt een fysiek traject. Dat betalen we ook. Fysiotherapie is dus echt gratis.”
Duurzame verwerking van reinigingsmachines / European Cleaning Machines Recycling
“Het terugbrengen van verbruikte grondstoffen en hergebruik hiervan mogelijk te maken.” Dat behelst in essentie de aangedragen case van André Vonk van European Cleaning Machines Recycling (ECMR). “Aangesloten leden – producenten en distributeurs en eindgebruikers – worden ontzorgd door retourname van reinigingsmachines en -apparatuur. ECMR pakt de duurzame verwerking op. Denk aan ontmanteling, recycling en upcycling voor het gebruik van grondstoffen. Leden dragen bij aan een verantwoorde verwijdering, zodat het milieu minimaal wordt belast.” ECMR wil ook sociale verantwoordelijkheid dragen. “Dat doen we door ondersteuning te verlenen aan arbeidskrachten die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.”
Winst voor kansarme doelgroep / Gascogne groep
Namens de Gascogne groep zond Gaby Westelaken het project Wedden dat het kan in. “Daarmee hebben we 180 medewerkers gedeeltelijk of geheel uit de bijstand gehaald. Winst zat in een besparing van 1 miljoen voor de gemeente, medewerkers krijgen vaak voor het eerst een diploma. Ze werden geactiveerd en ze ontwikkelden zelfvertrouwen en eigenwaarde.” Het was volgens Westelaken een bewuste keuze om te werken met mensen uit de bijstand. “Daarmee creëren we werk voor een kansarme doelgroep. Dat doel is meteen een mooie manier voor de overheid en het bedrijfsleven om samen te werken. Daar investeren we graag in.” De Gascogne groep bedient de zakelijke markt. Schoonmaakmedewerkers krijgen een basisopleiding schoonmaak.
Huishoudelijke hulp met mensen met afstand tot arbeidsmarkt / Gascogne Thuis
Gascogne Thuis, niet te verwarren met de Gascogne groep, focust zich op de huishoudelijke markt. “Het is een nieuwe dienst voor alle inwoners van de gemeente Eindhoven”, zegt Gaby Westelaken. “Zij kunnen voor 12,50 euro per uur een schoonmaker inhuren. De gemeente legt een bedrag per uur bij. Wij verzorgen de schoonmaak met mensen uit de bijstand. Daar zijn we in juni 2016 mee gestart. Op dit moment zijn er 40 medewerkers actief. Deze komen allemaal uit de bijstand. Het is vanuit de gemeente een werkactiveringsproject. De gemeente verdient er niet direct iets op. Maar de mensen zijn wel aan het werk. Ook hier halen alle medewerkers meteen een diploma. Doel bij Gascogne Thuis is om in 2017 180 tot 200 medewerkers in dienst te hebben.”
Pro-actieve aanpak van social return / Gom Schoonhouden
“De schoonmaakbranche wordt vaak gezien als een branche die mogelijkheden biedt voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit klopt, maar vraagt wel een andere benadering dan de 5 procent ambitie invullen met mensen uit de doelgroepen.” Daarom doet Gom het anders, benadrukt Konter. “De mens staat centraal, niet de schoonmaaktaak. We vullen ook niet reactief vanuit een klantvraag SROI in, maar we creëren proactief een werkplek voor medewerkers uit de doelgroepen. We stellen het individu centraal, niet de werkzaamheden. De aanpak combineert in buddyvorm leren en ontwikkelen bij mensen uit de doelgroep én de aanwezige schoonmaker. Daarbij moet er aandacht zijn voor de vaak onderschatte factoren als begeleiding, organisatie en tools.”
Flacons reinigingsmiddelen worden plantenbakken / GWS dé Schoonmaker
Schoonmaakbedrijf GWS dé Schoonmaker is volgens het cradle to cradle-principe gestart met het inzamelen van plastic flacons. Gaby Westelaken: “De bedoeling is dat die uiteindelijk worden verwerkt in producten die wij bij ons dagelijks werk gebruiken. Dan is de cirkel rond. Uitgangspunt bij cradle to cradle is dat afval het voedsel is voor nieuwe producten. Wij gaan deze uitdaging aan en zijn gestart met het inzamelen van al onze lege schoonmaakflacons. Deze worden gerecycleerd bij Elho Greenplast. Zij verwerken deze onder andere tot kunststof plantenbakken. In onze branche wordt al met cradle to cradle schoonmaakmiddelen en papier gewerkt. Zover wij kunnen zien, zijn wij het eerste schoonmaakbedrijf dat haar eigen afval inzamelt en het restproduct laat hergebruiken in een ander hoogwaardig product.”
Treinen energiezuinig opstellen / Hago Rail Service
Hago Rail Services kwam met het project dat samen met NS en NedTrain is opgepakt: EnergieZuinigOpstellen. Ilse Vanhijfte: “Onze 500 voormannen en schoonmakers helpen de NS 37.000 MWh stroom per jaar te besparen. Dit bespaart 2,5 miljoen euro per jaar en circa 448.000 kg CO2. Machinisten, storingsmonteurs én schoonmakers werken daarbij nauw samen. Na een dienst zetten machinisten, rangeerders of storingsmonteurs treinen in de parkeer- of sluimerstand, sluiten ze deuren en ramen en doen ze het licht uit. Bij aanvang van de schoonmaakwerkzaamheden zet de voorman reiniging de trein in de schoonmaakstand en doet het licht aan. Vervolgens maken de schoonmakers trein voor trein schoon met de ramen en deuren dicht. Op deze manier gaat er weinig warmte in de winter en koelte in de zomer verloren.”
TOP-Academie bestrijdt jeugdwerkeloosheid / Hago Zorg
Gert Zoet diende namens Hago Zorg de zogeheten TOP-Academie in. “Een grote groep jongeren in de gemeente Rotterdam heeft niet de juiste kwalificaties of diploma’s die vereist zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Met als gevolg een hoge jeugdwerkeloosheid.” De TOP Academie realiseert een samenwerking tussen alle schakels in de keten. Zo ontstaan gegarandeerde stage- en werkplekken voor jongeren met de vaardigheden die voor de werkgever vereist zijn. Zoet: “Echt uniek aan de TOP Academie is het feit dat Hago Zorg samen met de praktijkscholen LMC Praktijkonderwijs Schietbaanstraat en Het Olympia College een lesprogramma heeft geschreven. Deze is al twee jaar succesvol en van grote waarde voor de gemeente Rotterdam.”
Beeldend schone prullenbakken op station / ICS Groep
De mvo-inzending van de ICS Groep bestaat uit het project Beeldend Schoon. Dat is een samenwerking van ICS, NS Stations, ProRail en ASVZ. Die laatste organisatie zorgt voor mensen met een verstandelijke beperking. “We laten prullenbakken stralen door ze met kunstwerken te versieren die geschilderd zijn door mensen met een verstandelijke beperking”, aldus Pleun Retera van ICS. “Deze zijn geplaatst op de NS stations in Eindhoven. Omdat de bakken zo positief opvallen, gooien mensen afval eerder in de bak met als resultaat 8 procent minder zwerfafval op de NS Stations in Eindhoven.”
Wie wint de MVO-award
De jury van de Golden Service Awards komt eerst op basis van criteria en een puntentelling tot vijf kandidaten voor de MVO-award. Zij mogen zich presenteren voor de jury op 11 oktober. Uit de vijf kiest de jury uiteindelijk de winnaar.