15 april 2015

Frank Dobbelsteijn van Hago Next (1): “Het huidige schoonmaakmodel is eindigend”

Het huidige schoonmaakmodel is eindigend, stelt Hago Next. Maar wat kunnen we dan in de nabije toekomst verwachten? “Sociale innovatie is de sleutel: geef de schoonmaker meer verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat het werk in een goed samengesteld team gebeurt. Daar ligt de toekomst van de facilitaire dienstverlening”, is de stellige overtuiging van Hago Next directeur Frank Dobbelsteijn. Een gesprek – twee publicaties, met het nieuwe schoonmaakmodel in deel 1 en de schoonmaker als ‘gezondmaker’ in deel 2.

Toen hij een jaar geleden vanuit een andere branche bij Hago Next aan de slag ging, keek hij met de frisse blik van een buitenstaander naar de schoonmaakwereld. “Het viel me op dat veel om prijs en kosten draaide. Als je nog goedkoper bent dan de concurrent, krijg je de opdracht. Toegevoegde waarde telde niet mee. Zo manoeuvreerden schoonmaakbedrijven zich met de rug tegen de muur.”

Gedachtegoed
Dobbelsteijn had iets anders voor ogen en zijn gedachtegoed sloot naadloos aan op dat van Hago Next: een schoonmaakmodel met ruimte voor innovatie en ontwikkeling van de mens. Een model dat niet uitgaat van kosten, maar inzet op echte toegevoegde waarde. Door stijgende kwaliteit, hogere medewerkerstevredenheid en waardering door opdrachtgevers en eindgebruikers. Met andere woorden: waar voor je geld.

Nieuwe norm in schoonmaak
“Hago Next is de nieuwe norm in schoonmaak. Gebaseerd op maximale zichtbaarheid van schoonmakers, waarbij schoonmaak volledig is ingericht rondom de consument. Met techniek als motor achter de mens en volledige transparantie in prijs en proces, met harde garanties: duurzaam vanuit alle perspectieven. Onze organisatie is ook platter en de verantwoordelijkheid voor het schoonmaakwerk ligt bij de schoonmakers zelf. Daarmee is de dienstverlening terug bij degenen die dit leveren en de echte specialist zijn: de schoonmakers op de werkvloer. Zij zijn de ambassadeurs met een ‘license to operate’. We zorgen voor de middelen, training en coaching, waardoor de medewerkers de verantwoordelijkheid voor hun object zoveel mogelijk kunnen overnemen. Dat gevoel van ‘eigenaarschap’ zorgt ervoor dat ze het werk goed willen doen.” En wat merkt de klant daarvan? “Die drive van onze medewerkers zie je terug in het resultaat van hun werk. Onze medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd, voeren geen taakje uit. Dit vertaalt zich in eindgebruikers die schoonmaak zelfs weten te waarderen. En opdrachtgevers, zoals Ziggo en Achmea, die krijgen waar ze voor betalen.”

Zelfsturend team vakschoonmakers
Dobbelsteijn geeft aan dat de omslag naar het nieuwe schoonmaakmodel niet vanzelf ging: “Schoonmakers werken op een andere manier, daarin begeleiden we ze met onder meer de eerder genoemde training. Daarbij kijken we vanuit Hago Next altijd naar een goede teamsamenstelling, waarin ieders kwaliteiten optimaal tot hun recht komen, een soort coöperatiemodel. Door een competentietoets ontdek je talenten. Een team heeft verschillende talenten nodig: de juiste persoon op de juiste plaats. Daarna helpt coaching een team helemaal ‘zelfsturend’ te worden.”

Op 16 april publiceren we deel 2 van het interview met Frank Dobbelsteijn: “Schoonmaker moet ‘gezondmaker’ worden”

Deel dit artikel

Ook interessant: