2 juni 2020

Borgen schoonmaakkwaliteitsmetingen een veilige werkomgeving? “Nee, mindset moet veranderen”

Kunnen de huidige kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voldoende hygiënisch om een veilige werkomgeving waarborgen? In drie dagen 3085 mensen bereiken, 1914 van hen prikkelen we om onze oproep geheel of gedeeltelijk te lezen, en toch leverde onze oproep tot een inventarisatie van de kwaliteitmeetsystemen #hackcorona slechts één schriftelijke en één telefonische reactie op. Zegt dat iets – of veel – over de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de schoonmaak- en facilityprofessionals die zich inzetten voor de waardevolle branche waarop ook zij ongetwijfeld trots zijn? De twee die wel reageerden, hadden hetzelfde en een overtuigend antwoord op onze beginvraag: “Nee, de kwaliteitsmetingen zoals we deze nu kennen, kunnen geen veilige werkomgeving waarborgen. Het is voornamelijk onze mindset die moet veranderen en de manier waarop wij allen omgaan met hygiëne”, concludeert het digitale informatieplatform over schoonmaken, Schoonmaak Nederland. Lees hieronder de onderbouwing.

“De uitbraak van het cornonavirus heeft eraan bijgedragen, dat wij eens en te meer beseffen dat we kwetsbaar zijn en dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor goede hygiëne. We realiseren ons dat, ook nadat de schoonmaak geweest is om iets te reinigen, een oppervlak na aanraking van slechts één persoon alweer vervuild of besmet kan zijn. #Samensterk gaat ook hier op, want we moeten er samen voor zorgen dat we elkaar aanspreken op hygiënisch werken en zijn. Dat we bijvoorbeeld langer en beter onze handen moeten wassen. En daar kan een kwaliteitsmeting niet bij helpen.

“We hebben al langere tijd een duidelijke mening over de traditionele meetmethoden, want daarmee meet je echt enkel de technische kwaliteit.”

Technische kwaliteit meten
Oftewel: is het werkprogramma uitgevoerd volgens de contractafspraken die er zijn gemaakt? De uitslag die volgt is dan: voldoende of onvoldoende. “We zijn ervan overtuigd dat we daar niet meer naar op zoek zijn. Je bouwt samen met het schoonmaakbedrijf aan een schone en werkbare werkplek voor je medewerkers, cliënten of collega’s. Het vertrouwen dat het schoonmaakbedrijf het werk uitvoert dat er is afgesproken, moet er zijn, anders kun je beter direct stoppen met de samenwerking.”

“Het is vele malen belangrijker om te kijken naar de processen en te bepalen of er gewerkt wordt aan het gezamenlijke doel: een schone werkomgeving”

RIVM heeft de WIP-richtlijnen bijgesteld. “Daarmee ontstaat er een kostenverhogende factor van wel 60%. In die richtlijnen staat bijvoorbeeld dat sanitair tweemaal daags gereinigd moet worden. Maar, zoals eerder gezegd, ook dán kan de schoonmaak de hygiëne niet waarborgen. Dat is tenslotte ook afhankelijk van hoe de gebruikers van de ruimte omgaan met de hygiëne. De schoonmaak kan simpelweg niet alleen vechten tegen (en verantwoordelijk zijn voor) het ontstaan en verspreiden van virussen.”

Zijn er ontwikkelingen die ons helpen om vanuit een breder perspectief naar schoonmaak en hygiëne te kijken? Houd onze branche op de hoogte, want #samensterk!

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 mei 2020

Filmverslag: Entrio waardeert corona-werkdruk poetscollega’s met bloemengroet

Als dienstverlener in de kantorenschoonmaak werd ook Entrio (Harelbeke / Kortrijk) getroffen door de coronacrisis. Verminderde activiteit in kantoren en zelfs volledige sluitingen bij heel wat kantoren zorgen voor...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

28 april 2022

Bezoek het BOMA C@FE op Interclean

Heel wat jaren terug heeft Boma al eens met een heus café aan Interclean Amsterdam deelgenomen. Dit jaar gebeurt dat opnieuw. Een bijzondere manier om deel te nemen aan...

16 oktober 2023

Terugblik Captains of Cleaning van 12 oktober 2023

Heb je de aflevering van Captains of Cleaning op 12 oktober 2023 gemist? Bekijk deze hier: Home | Captains or Cleaning (captainsofcleaning.com) In deze aflevering dook presentator Rens de...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

01 oktober 2020

Lichtpuntjes

Mondkapjes in publieke ruimtes, geen derde helft in de sportkantine, nog steeds of weer thuiswerken, potentiële optie tot 14 dagen bedrijfssluiting, alleen noodzakelijk reizen, minder vrienden en familie zien;...