Dolmans schoonmaker Bertha Oor heeft ‘contract voor het leven’ op Prinses Margrietschool

september 2, 2014 in Schoonmaakmensen, Scholenschoonmaak

Bertha van Oor - DolmansGlunderend luistert Bertha Oor, schoonmaakmedewerkster op de Prinses Margrietschool in Apeldoorn, naar de uitspraak van directeur John Post: “Bertha heeft bij ons een contract voor het leven. We werken erg prettig met haar samen en dat willen we vasthouden.” Bertha zelf werkt met plezier op deze school, die deel uitmaakt van de scholenstichting PCBO en waar Dolmans Facilitaire Diensten de schoonmaakdienstverlening verzorgt. Wat maakt het werken op een school speciaal? Dat vroegen we aan Bertha.

“Toen mijn kinderen klein waren, werkte ik een paar uurtjes op een school. Even wat voor mezelf doen, even weg van de kinderzorgen”, vertelt Bertha van Oor-Soowijl die al dertien jaar in dienst is bij Dolmans Facilitaire Diensten. “Tijdens hun schooljaren ben ik in de ochtenduren in andere panden in Apeldoorn gaan werken. Vier jaar geleden vroeg mijn rayonmanager of ik ’s middags de schoonmaak van de Prinses Margrietschool erbij wilde gaan doen. Dat zag ik wel zitten. De eerste week vroeg ik mij af: hoe krijg ik deze school schoon in de uren die ik ervoor gekregen heb? Na twee weken was het al in orde. Je leert de school en de verschillende ruimtes snel kennen en weet zo ook goed je werk in te richten. En naar tevredenheid want er zijn nooit klachten. Ik werk na schooltijd, als de leerkrachten en directie nog aanwezig zijn. Zo heb ik veel contact met hen en dat maakt het werken fijn. We praten over het werk, als er naast de basiswerkzaamheden misschien aanpassingen of verstoringen zijn, maar ook over persoonlijke dingen. Zoals afgelopen week, dan worden eerst de vakantieverhalen gedeeld. Ook de kinderen weten dat ik hun school schoonmaak, ik word zelfs op straat herkend!”

Bertha is er altijd
De school kan altijd op de inzet van Bertha rekenen, ze neemt alleen vakantie op tijdens de schoolvakanties en is in de vier jaar dat ze op deze school werkt, nog geen dag ziek geweest. In de school bevinden zich naast de klaslokalen ook een peuterspeelzaal, een bibliotheek, een gymzaal, algemene ruimte en kantoren. Per ruimte gelden verschillende afspraken voor schoonmaak. Tijdens een rondgang door de school vertelt Bertha voluit over deze verschillen: “In de klaslokalen maak ik de kasten, waarop de werkjes van de kinderen staan, pas schoon na een seintje van de leerkrachten. Je wilt toch niet dat een werkje (gemaakt door kinderhanden en  niet altijd stevig….) per ongeluk kapot gaat als jij gaat schoonmaken.”

“De bibliotheek is drie dagen open en hoeft dan ook maar drie dagen te worden schoongemaakt. Kijk, de kleuterwc’s,” laat Bertha lachend zien, “die zijn echt klein,  maar moeten juist goed schoon zijn. Als er een ouderavond gepland staat, zorg ik ervoor dat de ruimte waar deze gehouden wordt, als eerste spic en span is. Ik weet ook precies wanneer de musical is of andere activiteiten en daar houd ik in mijn werk ook rekening mee.”

Goede hygiëne vereist
Het schoonmaakonderhoud op een school is belangrijk. Iedere dag verblijven veel kinderen in de schoolruimtes en dan is een goede hygiëne vereist. Het werkprogramma dient op de verschillende soorten ruimtes te worden afgesteld. De dienstverlening valt of staat echter bij de inzet van de schoonmaakmedewerk(st)er en de sfeer waarin hij/zij werkt. In het geval van Bertha en de Prinses Margrietschool is er een goede match gemaakt. Bertha is enorm betrokken en de school waardeert haar. Ook de kwaliteit van werken is goed. Keer op keer beoordelen de inspecteurs de schoonmaak als voldoende. Directeur John Post voegt hieraan toe: “Samenwerken is de sleutel tot succes.” En dat maakt het werken op, in ieder geval deze, school, zo speciaal.

Tekst: Esther van der Lelie, manager Accounts- en Salessupport bij Dolmans Facilitaire Diensten